Mitä perunaa käsitteleviä kaunokirjallisia teoksia on julkaistu? Tarkoitan romaaneja, joissa peruna on tavalla tai toisella keskeisessä roolissa - ei…

Kysytty

Mitä perunaa käsitteleviä kaunokirjallisia teoksia on julkaistu? Tarkoitan romaaneja, joissa peruna on tavalla tai toisella keskeisessä roolissa - ei välttämättä läpi koko romaanin, mutta yksi tärkeistä teemoista.
Tässä yhteydessä en tarkoita perunaa käsittelevää tietokirjallisuutta tai kokkauskirjoja.

Vastaus

Vastattu

Tässä ainakin muutama romaani, joissa peruna on jossain roolissa:

Tuula Salmela: Lampi : rikosromaani (2014)

Jarmo Stoor: Maailmanparantaja Kuikkanen (2005)

Ruumiittomat : Suomalaisia aavenovelleja (2014, novelli Kari Välimäki: Uudet perunat)

Risto Rantanen: Humpukan perunamuusi (2021)

Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja -sarja (esim. Mielensäpahoittaja ja Mielensäpahoittaja Eskorttia etsimässä)

Perunaa käsitteleviä romaaneja on todennäköisesti enemmänkin, mutta perunaa ei ole välttämättä löydy teoksen asiasanoista eli aiheista. Lisäksi vanhemmasta kirjallisuudesta puuttuu asiasanat kokonaan.