Mitä ovat nämä lukoliset tolpat metsissä mihin, silloin tällöin sienireissuilla törmää? Mikä näiden tarkoitus on?

Kysytty

Mitä ovat nämä lukoliset tolpat metsissä mihin, silloin tällöin sienireissuilla törmää? Mikä näiden tarkoitus on?

Vastaus

Vastattu

Liitekuvan lukolliset tolpat ovat pohjaveden havaintoputkia.

"Pohjavesiesiintymään asennettavien havaintoputkien avulla voidaan selvittää pohjavedenpinnan korkeusasemaa ja tarkkailla siinä tapahtuvia muutoksia toistuvien mittausten avulla. Eri pisteisiin sijoitetuista havaintoputkista saatavien korkeustasotietojen perusteella voidaan määrittää pohjaveden virtaussuunnat. Havaintoputkista otettavien vesinäytteiden avulla voidaan tutkia pohjaveden laatuominaisuuksia. Putkiin asennettavien mittalaitteiden avulla voidaan jatkuvatoimisesti mitata pohjaveden virtauksia sekä seurata pohjaveden laatua."

"Pohjaveden havaintoputki koostuu maanpinnan yläpuolisesta putkiosuudesta ja siihen liittyvästä kansirakenteesta sekä maanpinnan alapuolisesta umpiputkiosuudesta ja putken siiviläosasta. Käyttötarkoituksesta riippuen valittavissa on useita läpimitaltaan, materiaaliltaan ja rakenteeltaan toisistaan poikkeavia putkityyppejä. Teräsputkia käytetään enimmäkseen pohjavedenpinnan korkeusaseman määrittämiseen ja tutkimuksen aikaiseen pinnankorkeuden seurantaan. Havaintoputki koostuu umpiputkiosuudesta ja rei´itetystä siiviläputkesta. Putken yläpää suojataan joko lukittavalla tai kierteillä varustetulla kannella."

Lähteet:
Jussi Arjas, Pohjaveden havaintoputket. - Teoksessa Pohjavesitutkimus : käytännön ohjeita
Pohjavedet – puhdasta juomavettä jalkojemme alla - Vesientila