Löytyykö ylistystanssista suomenkielistä kirjallisuutta?

Kysytty

Löytyykö ylistystanssista suomenkielistä kirjallisuutta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Englanniksi ja ruotsiksi aiheesta olisi vaikka kuinka paljon materiaalia olemassa, mutta suomeksi todella vähän. Löysin seuraavanlaiset artikkelit ja tutkielmat Arto- ja Aleksi-artikkelitietokannoista sekä yliopistokirjastojen Linda-tietokannasta:

1. Tekijä: Pyysalo, Risto
Nimeke: Tanssi ja uskonnolliset palvontamenot
Julkaisussa: Liikunta ja tiede. 25(1988):3, s. 130-134.

2. Tekijä: Kotiranta, Tuija
Nimeke: Kristillinen tanssi uskon ilmaisijana
Aineisto: kirja
Julkaistu: Helsinki : Helsingin yliopisto , 2005
Opinnäyte: Tutkielma : Helsingin yliopisto. Teologinen tiedekunta , Käytännöllinen teologia

3. Tekijä: Jussilainen, Anna
Nimeke: Uuden tanssin uskontokulttuuriset ulottuvuudet
Aineisto: kirja
Julkaistu: [Turku] , 2007
Opinnäyte: Pro gradu -työ : Turun yliopisto , uskontotiede

4. Tekijä: Hyvönen, Sanna
Nimeke: Tanssi vanhassa testamentissa / Sanna Hyvönen
Aineisto: kirja
Julkaistu: Helsinki : Helsingin yliopisto , 2001
Opinnäyte: Pro gradu-työ : Helsingin yliopisto , Teologinen tiedekunta, Eksegetiikan laitos

5. Tekijä: Saukkonen, Paula
Nimeke: Tanssiva kynttilänjalka : matkalla tanssijuuteen / Paula Saukkonen
Aineisto: kirja
Julkaistu: Helsinki : Teatterikorkeakoulu , 2001
Opinnäyte: Opinnäytteen kirjallinen osio : Teatterikorkeakoulu , Tanssitaiteen laitos

Näistä tuo 2. vaikuttaa kaikkein lupaavimmalta. Sen (tai muidenkin) lähdeluettelosta voisi olla suurta apua jatkotutkimuksia varten.

3 ja 5 taitavat keskittyä enemmänkin modernin tanssiin ja 1 ja 4 käsittelevät asiaa yleisemmällä, historiallisella tasolla.

Voit kaukolainata opinnäytetöitä omaan kotikirjastoosi, mutta ne annetaan yleensä vain lukusalilainaksi eli voit lukea niitä vain paikanpäällä omassa kirjastossasi.

Monet uskontojen rituaaleja ja seremonioita käsittelevät yleisteokset sisältävät varmasti tietoa myös ylistystanssista. Internetistä löytyy myös jonkin verran tietoa aiheesta mm. http://www.fbmission.org/linkit.html