Mitä on köyhäilyromantiikka? Milloin sen aika on päättynyt?

Kysytty

Mitä on köyhäilyromantiikka? Ruusun aika -sarjassa on kohtaus, jossa sanotaan, että köyhäilyromantiikan ajat on ohi. Milloin se sitten on päättynyt?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mainitsemaasi Ruusun aika -sarjan jaksoa ei ole saatavillamme, joten se, mitä kohtauksessa köyhäilyromantiikalla tarkoitetaan, jää jokaisen katsojan tulkittavaksi.

Köyhäilyromantiikan määritelmää ei löytynyt kirjallisuudesta, mutta sillä voidaan nähdäkseni viitata ilmiöön, jossa vähän kuluttamista ja omistamista pidetään toivottuna ja ihannoituna elämäntapana tai valintana. Köyhyyteen tai vähällä toimeen tulemiseen itse valittuna elämätapana on ainakin Euroopassa liittynyt monia merkityksiä, myös ihannointia ja arvostusta. Köyhäilyromantiikka on osa kuluttamista ja siihen kuuluvia monimutkaisia hyvän maun, sosiaalisten suhteiden ja arvojen merkitysverkostoja.

Julkista keskustelua seuraamalla näyttää siltä, että köyhäilyromantiikan aika ei ole suinkaan ohi, vaan paineet elämäntapojemme muuttamiseksi ekologisesti kestävämpään suuntaan saavat meidät arvioimaan uudelleen suhdettamme kuluttamiseen.

Syvemmin tähän monisyiseen aiheeseen pääsee tutustumaan esimerkiksi lukemalla teokset:

- Astikainen, Tomi. Miten elää ilman rahaa (2015)

- Rajander-Juusti, Ritva. Kohtuus kaikessa: enemmän elämää vähemmällä (2010)

- Schönburg, Alexander von. Tyylikkään köyhäilyn taito (2007)

- Purhonen, Semi (ym.) Suomalainen maku : kulttuuripääoma, kulutus ja elämäntyylien sosiaalinen eriytyminen (2014).