Otsikko
Mitä on jännityskirjallisuus

Kysytty

Mitä on jännityskirjallisuus

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkkaa määritelmää oli vaikea löytää, mutta ehkä kaunokirjallisuuden asiasanaston Kaunokin käyttämät termit selventävät, minkätyyppistä kaunokirjallisuutta jännityskirjallisuus on:

kovaksikeitetty rikoskirjallisuus (teokset, jotka kuvaavat yleensä yksityisetsivän työtä ja joissa rikoksen selvittämiseen liittyy yleensä yhteiskuntakuvaus ja kritiikki)

oikeudenkäyntikirjallisuus (rikoskirjat, jotka kuvaavat rikoksen selvittämistä oikeudenkäyntinä)
poliisikirjallisuus (rikoskirjat, jotka kuvaavat poliisin suorittamaa rikoksen selvittämistä ja poliisin työtä)

psykologinen jännityskirjallisuus (teokset, joissa jännityselementin lisäksi on korostettuna ihmisten ja heidän motiiviensa psykologinen kuvaus)

rikoskirjallisuus (teokset, jotka kuvaavat rikosta ja sen selvittämistä)

salapoliisikirjallisuus (teokset, jotka kuvaavat salapoliisin suorittamaa rikoksen selvittämistä)

seikkailukirjallisuus

suljettu huone -kirjallisuus (salapoliisikirjallisuudessa genrestä, jossa rikos tapahtuu ns. suljetussa huoneessa eli siten, ettei kukaan ole voinut päästä rikoksen tapahtumapaikalle tekemään rikosta)

vakoilukirjallisuus (teokset, joissa tarina käsittelee vakoilua ja vakoilijoita)

Lähde:
http://www.jns.fi/dekkarit/genre.html

80 ääntä

Kommentit

Mikä on jännityskirjallisuuden ja rikoskirjallisuuden miljööt?