Mitä oikein tarkoittaa ilmaisu "kertaluokkaa suurempi"? Ymmärrän, että sillä ei pyritäkään täsmälliseen lukuarvoon, mutta viittaako se noin suurin piirtein…

Kysytty

Mitä oikein tarkoittaa ilmaisu "kertaluokkaa suurempi"?
Ymmärrän, että sillä ei pyritäkään täsmälliseen lukuarvoon, mutta viittaako se noin suurin piirtein kymmenkertaiseen lukuun eli yhtä dekadia suurempaan arvoon? Jos näin on, voidaanko vastaavasti puhua useammista kertaluokista viitaten vastaavaan dekadimäärään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ilmaisulle ei löytynyt selitystä idiomi- eikä muistakaan sanakirjoista. Kirjassa Tiima, tiu, tynnyri: miten ennen mitattiin (tekijänä mm.Jarmo Grönros) kerrotaan, että kerta on vanha kappalemitta. Hevosen kenkiä on laskettu kerta-mitassa, joka tarkoitti neljää kappaletta. Kerta on ollut myös vaununakselien kappalemitta: vaununpyörien pinnakerta on tarkoittanut 44 kappaletta. Pinnatuoleja on kaupattu kerta-mitoissa. Yksi kerta tarkoitti 168 pinnaa. Pohjoisessa kerta saattoi tarkoittaa myös teurastetun poronlihan mittaa.

Näiden tietojen perusteella on vaikea sanoa monikokertainen on nykyinen kertaluokka. Lisäksi voi olla, että ilmaus ei liity näihin mittoihin lainkaan.

16 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Asia on selitetty artikkelissa https://fi.wikipedia.org/wiki/Suuruusluokka. Luvun kertaluokka on ennen desimaalipilkkua olevien numeroiden määrä, eli matemaattisesti ilmaistuna kymmenpotenssimuodon eksponentti.

Esimerkiksi 300 on kertaluokkaa suurempi kuin 50, ja 10 on kertaluokkaa suurempi kuin 9. Samaan tapaan 4569 on kahta kertaluokkaa suurempi kuin 80.