Mitä nopeusrajoitusta tulee kaupunkialueella noudattaa, jos poikkeuksellinen nopeusrajoitus on merkitty vain tienpintaan eikä liikennemerkillä. Jos tien…

Kysytty

Mitä nopeusrajoitusta tulee kaupunkialueella noudattaa, jos poikkeuksellinen nopeusrajoitus on merkitty vain tienpintaan eikä liikennemerkillä. Jos tien pintaan maalattua, niin mitä kun tulee talvi ja tienpintaa ei voi nähdä?

Kyseessä Turun Portsassa oleva alue, jossa nopeusrajoitus vaihtelee 30-50 välillä, mutta näitä vaihteluita ei ole merkitty kuin joillekin kohtiin liikennemerkillä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Matti Tolvasen Tieliikenteen käsikirjan (2011) mukaan ”Kaikki tiekohtaiset ja muut paikalliset nopeusrajoitukset – sekä yli että alle yleisrajoituksen – osoitetaan liikennemerkein.” Kuitenkin ”Eräissä kaupungeissa esiintyy tietyillä alueilla niinkin alhaisia nopeusrajoituksia kuin 30 km/h. Tällaisella nopeusrajoitusalueella voi olla nopeuden alentamiseen tähtääviä, ajorataan tehtyjä töyssyjä, suojateiden korotuksia ja vastaavia rakenteita, joista ei erikseen varoiteta liikennemerkillä”(s. 120).

Turussa liikennemerkit sijoitetaan kaduille ympäristö- ja kaavoituslautakunnan hyväksymän liikennesuunnitelman mukaisesti. Niiden kunnossapidosta vastaa Turun Kunnallistekniikkaliikelaitoksen ylläpitopalvelut http://www.turku.fi/Public/default.aspx?nodeid=13125&culture=fi-FI&cont…

Nopeusrajoitusten alentaminen Turun keskustassa on juuri ajankohtainen asia http://www.turku.fi/public/default.aspx?contentid=105104&nodeid=23
Sivun alalaidasta löytyy linkki karttaan Turun nopeusrajoitusalueista, sekä nykyisistä voimassa olevista että uusista.