Otsikko
Mitä nk. "Watergate"-skandaalissa tapahtui noin kansanomaisesti ilmaistuna. Olen käsittänyt, että Watergate on myös jonkin rakennuksen nimi. Onko tämä rakennus…

Kysytty

Mitä nk. "Watergate"-skandaalissa tapahtui noin kansanomaisesti ilmaistuna. Olen käsittänyt, että Watergate on myös jonkin rakennuksen nimi. Onko tämä rakennus edelleen olemassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on USA:n presidentin Richard Nixonin uudelleenvalinnan jälkeen 1973 paljastunut poliittinen skandaali. Republikaanien agentit murtautuivat Demokraattisen puolueen päämajaan (Watergate-talo) tarkoituksenaan asentaa salakuuntelulaitteita ja valokuvatakseen asiakirjoja. Tämä tapahtui 17.7.1972. Murron takana oli Nixonin uudelleenvalitsemiskomitea. Kun Washington Post-lehden toimittajat ilmoittivat, että Valkoinen talo halusi vaientaa jutun, syntyi poliittinen kriisi joka 1974 johti Nixonin eroon.