Mitä nimi Tomann tarkoittaa?

Kysytty

Mitä nimi Tomann tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimi Tomann ja sen eri variaatiot kuten Toman ja Thomann esiintyvät pääosin sukunimenä, mutta sitä käytetään myös etunimenä. Sukunimeä tavataan Englannissa, Irlannissa ja entisen Tsekkoslovakian alueella.

Englannissa nimen jälkiosa -man (600-luvulle saakka -mann) oli ammattia kuvaava sana. Se tarkoitti palvelijaa, jonka herran nimi ilmeni nimen alkuosasta (tässä tapauksessa Tom tai Thom). Nimi Tomann ja sen variaatiot tarkoittavat siis Tomin palvelijaa. Tom puolestaan pohjautuu nimeen Thomas, joka on peräisin aramean kielestä ja tarkoittaa kaksosta. Sukunimen muotoja Thomasman ja Thomeman on tavattu 1300-luvulta lähtien, muotoa Toman 1600-luvulta lähtien.

Myös entisen Tsekkoslovakian alueella nimi Tomann on johdettu Thomas -nimestä. Varhaisin esiintymä on 1600-luvulta.

Irlannissa Ulsterin alueella Toman -nimi on englanninkielinen muoto O’Tuamainista, joka tarkoittaa Tuaman -nimisen henkilön miespuolista jälkeläistä. Tuaman on johdettu soturin pitelemää kirvestä tarkoittavasta tua -sanasta. Varhaisin esiintymä nimestä muodossa Thomeman löytyy Irlannista 1300-luvulta.

Englanninkielinen sukunimitietokanta verkossa:
http://www.surnamedb.com/Surname/Toman
http://www.surnamedb.com/Surname/Thomann