Mitä maksoi junalippu aikuiselta II-luokassa kesällä 1910 välillä Tampere - Helsinki. Ja kuinka kauan matka kesti?

Kysytty

Mitä maksoi junalippu aikuiselta II-luokassa kesällä 1910 välillä Tampere - Helsinki. Ja kuinka kauan matka kesti?

Vastaus

Vastattu

Suomen Rautatiemuseolta kerrotaan, että 187 kilometrin matka II luokassa on vuonna 1910 maksanut 9 mk 30 penniä. Matka on kestänyt kesän 1910 virka-aikataulun mukaan postijunassa tai matkustajajunassa 5h 1min - 5h 35min junasta riippuen. Kuitenkin niin, että Helsingistä Tampereelle yleensä kauemmin kuin Tampereelta Helsinkiin vastaavalla junaparilla.

3 ääntä

Kommentit

Niinpä, rannikolta sisämaahan on ylämäkeä, sen tietää jokainen pyöräilijä kintuissaan. Tampereelta Helsinkiin tullessa noustaan kylläkin ylämäkeen Salpausselälle, mutta kaikenkaikkiaan matka on alamakeen.