Netistä jotain ostettaessa (VR, Finnair) hinnat nousevat itse prosessin aikana.

Kysytty

Netistä jotain ostettaessa (VR, Finnair) hinnat nousevat itse prosessin aikana. Tietyltä laitteelta hinnat pysyvätkin korkealla ja ihan "uudelta" laitteelta hinnat ovat pienempiä.
Miksi tätä tapaa kutsutaan? Onko sillä jokin nimi?
Ilmeisesti se on kuitenkin ihan laillista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kokeilin asiaa windows tietokoneella ja Iphone puhelimella. Kokeilussa molemmat antoivat saman alimman hinnan arviot sekä selaimella että puhelimen aplikaatioilla.

Hnnat varmaan nousevat varaamisen aikana esim. paremman palvelupaketin esim. matkatavaroiden, ilmaisen peruutuksen tai matkustusajankohdan muuttuessa.

Joskus myös matkan kysyntä nostaa hintoja esim. kerran kaveriporukan varatessa 50 hengen voimin matkaa Kosovoon, noisivat hinnat varaajien määrän takia. Viikkoa ennen varanneet saivat halvemman hinnan kuin viikkoa myöhemmin varanneet porukan jäsenet.

Tietenkin myös ei matkantarjoajien sivustoilla voivat hinnat vaihdella huomattavasti.

MTV.fi sivun uutisista löytyi Jussi Rintalan asiantuntijalausunto aiheesta:"– Lentolippujen äkillisessä nousussa ei välttämättä ole kyse kovin syvällisestä tekoälystä. Lähinnä kuluttajalle pyritään luomaan illuusio kiireestä, jolloin ostopäätös syntyy nopeammin."  Samassa jutussa kerrotaan myös Finnairin ja VR:n kanta hinnoitteluun.

Lipun hinta siis nousee, jos ostossa jahkailee ja pyörittelee hintoja. Toisaalta taas voi hyvä tarjous jäärä huomaamatta, jos vain keskittyy olamaan nopea ostaja. Ei siis kannata pyöritellä ostopäätöstä aivan oikeilla päivämäärillä.

Kuluttajat.fi sivuilta löysin tämäntapaisen riitajutun.

"Internetistä pakettimatkan varannut asiakas huomasi, että saman lennon ja hotellin olisi saanut samoilta sivuilta halvemmalla ostamalla ne erikseen. Matkustaja vaati matkanjärjestäjältä hintaeron hyvittämistä.

Majoitus- ja kuljetuspalveluilla ei ole etämyynnissäkään peruutusoikeutta. Pakettia ei ollut markkinoitu edullisempana vaihtoehtona, eikä paketin hinta ollut kohtuuton. Matkustaja jäi ilman hyvitystä."

Eec.fi sivustolta löytyy myös kaikkialla Euroopassa päteviä matkailusäännöksiä.

Eli kysymäsi ilmiö on ihan todellinen, mutta sitä ei pysty demoamaan. Jos huomaat asian taas matkoja varatessasi, yritä tallentaa tilanne, niin voit kysyä sitä matkanjärjestäjältä suoraan. Erilaisten laitteiden ei kuitenkaan pitäisi vaikuttaa hintoihin.

Tekoälyn algoritmit vain yrittävät optimoida hintoja. Ainakin vielä se on laillista.

1 ääntä

Kommentit

Nyt ei kysytty vastaajan mielipidettä...