Mitä kolvaimen sisällä tapahtuu kun se laitetaan pistorasiaan?

Kysytty

Mitä kolvaimen sisällä tapahtuu kun se laitetaan pistorasiaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkoitatko kolvia eli sähkökäyttöistä juotinta?

Pistorasiaan laitetun kolvin sisällä oleva sähkövastus kuumenee ja lämpö johtuu siitä kolvin terään. Kun juotetaan liitettäviä osia toisiinsa, kuuma terä sulattaa juotteen, joka sitten jähmettyessään liittää johdot tai muut yhteen liitettävät osat toisiinsa.

Perustietoa juottamisesta esim. täältä:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Juottaminen