Mitä kirjoja tai muita lähteitä suosittelisit, kun tarkoituksena on perehtyä tieteellisiin menetelmiin? Entä tutkimusartikkeleiden lukemisen "opetteluun?"

Kysytty

Mitä kirjoja tai muita lähteitä suosittelisit, kun tarkoituksena on perehtyä tieteellisiin menetelmiin? Entä tutkimusartikkeleiden lukemisen "opetteluun?"

Vastaus

Vastattu

Erilaisia metodioppaita on julkaistu valtavia määriä. Tässä yksi lista tuoreista kirjoista, jotka käsittelevät tieteellisiä menetelmiä:

Suurin osa näistä on tarkoitettu joko opinnäytetöitä tai tutkimuksen tekemistä aloitteleville. Pääsykokeisiin valmistautuvalle voisin suositella seuraavia teoksia:

Hanna Vilkka, Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas:

Jouni Tuomi, Tutki ja lue : johdatus tieteellisen tekstin ymmärtämiseen

Jyväskylän yliopiston Menetelmäpolkuja humanisteille -verkkosivusto on mainio lähde ihmistieteissä käytettäviin menetelmiin. Sivustolla on myös vinkkejä kirjallisuudesta, mutta tältä osin sivusto on valitettavasti vanhentunut.

Napakka johdatus tutkimusartikkelien lukemiseen löytyy HAMK:n sivulta: