Haluaisin tietoa laadullisen tutkimuksen menetelmistä, löytyisikö siitä mitään?

Kysytty

Hei, haluaisin tietoa laadullisen tutkimuksen menetelmistä, löytyisikö siitä mitään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudun yleisistä kirjastoista löytyvät esimerkiksi seuraavat laadullista tutkimusta ja sen eri menetelmiä esittelevät teokset:

Aaltola, Juhani & Valli, Raine (toim.): Ikkunoita tutkimusmetodeihin. II : Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. PS-kustannus, 2010.

Alasuutari, Pertti: Laadullinen tutkimus. Vastapaino, 1999.

Eskola, Jari: Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Vastapaino, 1998.

Kananen, Jorma: Kvali : kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet. Jyväskylän ammattikorkeakoulu, 2008.

Koskinen, Ilpo: Laadulliset menetelmät kauppatieteissä. Vastapaino, 2005

Kylmä, Jari: Laadullinen terveystutkimus. Edita, 2007.

Metsämuuronen, Jari: Laadullisen tutkimuksen perusteet. International Methelp, 2008.

Metsämuuronen, Jari: Laadullisen tutkimuksen käsikirja. International Methelp, 2006.

Pietikäinen, Sari: Kurssi kohti diskurssia. Vastapaino, 2009. (Myös elektronisena aineistona.)

Ruusuvuori, Johanna & Nikander, Pirjo & Hyvärinen, Matti (toim.): Haastattelun analyysi. Vastapaino, 2010.

Syrjäläinen, Eija & Eronen, Ari & Värri, Veli-Matti (toim.): Avauksia laadullisen tutkimuksen analyysiin. Tampere University Press, 2007. (Myös elektronisena aineistona.)

Tuomi, Jouni: Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi, 2009.

Vesala, Kari Mikko & Rantanen, Teemu (toim.): Argumentaatio ja tulkinta : laadullisen asennetutkimuksen lähestymistapa. Gaudeamus, 2007.

Vilkka, Hanna: Tutki ja havainnoi. Tammi, 2006.

Englanninkielisiä teoksia:

Flick, Uwe: An introduction to qualitative research. Sage, 2006.

Mason, Jennifer: Qualitative researching. Sage, 2010

Savin-Baden, Maggi and Major, Claire Howell (toim.): New approaches to qualitative research : wisdom and uncertainty. Routledge, 2010.

Silverman, David: Interpreting qualitative data : methods for analysing talk, text and interaction. Sage, 2006

Lisää oppaita voit hakea HelMet-palvelussa (http://www.helmet.fi/) hakusanoilla "kvalitatiivinen tutkimus" tai voit tiedustella niitä henkilökunnalta kirjastossa käydessäsi.