Mitä kirjoja suosittelette, kun aiheena olisi vauvan ja lapsen kehitys? Pienen vauvan äitinä haluaisin lukea "kansantajuista" tekstiä siitä, miten vauva…

Kysytty

Hei! Mitä kirjoja suosittelette, kun aiheena olisi vauvan ja lapsen kehitys? Pienen vauvan äitinä haluaisin lukea "kansantajuista" tekstiä siitä, miten vauva kehittyy kuukausi kuukaudelta ja myöhemmin lapsuudessa. En ole niinkään kiinnostunut oppikirjoista tai tieteellisistä tutkimuksista. Hakusanalla "lapsen kehitys" tai "lasten kehitys" löysin Helmetistä jotain (kuten kirja Lapsen aika sekä Isän ja äidin käsikirja), mutta osa tuloksista on kovin spesifejä ja keskittyy johonkin erityisnäkökulmaan, kun taas minä etsin pikemminkin jotain yleisteosta. Ja korostan vielä, että näkökulman tulisi olla ennen kaikkea lapsen kehityksessä ja vasta toissijaisesti kasvatuksessa. Kiitos jo etukäteen vastauksesta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lasten kehitys –hakusanalla löytää varmasti Helmet-hausta parhaat lähteet aiheestasi.Tuloksena on useamman sadan kirjan ja muun materiaalin luettelo, jota voi jonkin verran karsia esim. kielen mukaan. Alla on joitakin yleisluonteisia kirjoja, joista toivottavasti on sinulle iloa ja hyötyä:

- Mitä jokaisen äidin täytyy tietää lapsensa ensimmäisestä ikävuodesta / [Penny Preston (2010)
- Lasten kanssa : ensimmäinen vuosi / Katerina Janouch (2010)
- Kotineuvola : terveys syntymästä kouluikään / Elina Hermanson (2012)
- From birth to sixteen : children's health, social, emotional, and linguistic development / Helen Cowie (2012)
- Vauva : ihmeellinen tarina elämän kahdesta ensimmäisestä vuodesta / Desmond Morris (2008)

Mannerheimin lastensuojeluliiton sivuilta löytyy myös tietokulma, jossa on tietoa lapsen vuosittaisesta kehityksestä syntymästä 18-vuotiaaksi asti:

http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/kasvu_ja_kehitys/