Mitä kirjoja on olemassa aiheesta lapsen pelot? Onko jotakin erityistä kirjaa, joka kertoisi enemmän lasten synnynnäisistä, kehityksellisistä ja/tai opituista…

Kysytty

Mitä kirjoja on olemassa aiheesta lapsen pelot? Onko jotakin erityistä kirjaa, joka kertoisi enemmän lasten synnynnäisistä, kehityksellisistä ja/tai opituista peloista kuin Benjamin B. Wolmanin Lapsen pelot?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

AYALON, Ofra. Selviydyn! : yhteisön tuki ja selviytyminen. Helsinki: Mannerheimin lastensuojeluliitto, 1995.
FREUD, Sigmund. Viisivuotiaan pojan fobian analyysi. Helsinki : Yliopistopaino, 1997.
HIITOLA, Briitta. Parantava leikki. Helsinki : Tammi, 2000.
JOKINEN, Sirpa. "Sattuuks se?" : lasten kliiniset tutkimukset. Helsinki : Kirjayhtymä, 1999.
LASTEN turvattomuus Suomessa ja Virossa : 5-12 -vuotiaiden lasten huolten ja pelkojen vertaileva tutkimus / Anja Riitta Lahikainen et. al. Kuopio : Kuopion yliopisto, 1995.
LEHTONEN, Unna: Ruuturitari ja digidonna : lapsi matkalla mediaan, 2006
LITJA, Tiia. Mä en haluu! : leikki-ikäisen arjen pulmia. Helsinki : Edita, 2000.
MINUUS ja identiteetti : sosiaalipsykologinen ja sosiologinen näkökulma, 2006
POIJULA, Soili: Lapsi ja kriisi : selviytymisen tukeminen, 2007
PUNAMÄKI, Raija-Leena. Konfliktin lapset. 1981.
RUSANEN, Erja: Hoiva, kiintymys ja lapsen kehitys, 2011
SIHVOLA, Seija Lapsen terveys ja lapsiperheiden hyvinvointi : sosiaalipediatrinen tutkimussuomalaisesta lapsesta. Helsinki: Mannerheimin lastensuojeluliitto,1994.
WOLMAN, Benjamin B. Lapsen pelot. Helsinki: Otava, 1979.
YLÖNEN, Hilkka. Loihditut linnut : satujen merkitys lapselle. Helsinki : Tammi, 2000.

Muutamia tutkimuksia aiheesta:

Tieranta, Pirkko. Ala-asteen oppilaiden pelot : tapaustutkimus Katajarannan ala-asteen koulusta. Pro gradu -työ : Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta, 1986.
Kirmanen, Tiina. Lapsi ja pelko : sosiaalipsykologinen tutkimus 5-6-vuotiaiden lasten peloista ja pelon hallinnasta. Kuopio : Kuopion yliopisto, 2000. Väitöskirja: Diss. : Kuopion yliopisto.
Lappalainen, Maria. Lastentarhanopettajien käsityksiä ja kokemuksia alle kouluikäisten lasten peloista ja niiden käsittelystä. Savonlinna, 2005. Kasvatustieteen kandidaatintyö : Joensuun yliopisto, Savonlinnan opettajankoulutuslaitos.
Ilorinne, Raija.Mitä minä pelkään : Pelko 9-13-vuotiaiden lasten kokemana.Oulu, 2005. Pro gradu -työ : Oulun yliopisto, kasvatustieteiden ja opettajankoulutuksen yksikkö
Pelkonen, Terhi. Mikä 2-luokkalaisia pelottaa. Oulu, 2003. Pro gradu -työ : Oulun yliopisto, kasvatustieteiden ja opettajankoulutuksen yksikkö.
Aaltonen, Kirsi-Maria. "Silloin mä pelkäsin ihan kauheesti..." : kuudesluokkalaisten lasten peloista ja niiden yhteydestä oppilaan minäkuvaan. Helsinki : Helsingin yliopisto, 2001. Pro gradu -tutkielma : Helsingin yliopisto, Opettajankoulutuslaitos.

Muutamia artikkeleita aiheesta lapsen pelot:

Pajunen, Marjo. Pelko: turhaan pelätty tunne? Pelastakaa lapset 2006:4, s. 8-9.
Silde, Marja. Leikki-ikäinen tarvitsee aikuista nukkumaan mennessään. Kaks’plus 2003:9, s. 80-85.
Juusola, Mervi. Lapsi tarvitsee turvallista aikuista pelkojensa voittamiseen. Vauva 2003:3, s. 52-53.
Heikkilä, Irina. Kiintymyssuhde ja lapsen pelot. Kasvatus 2002:5, s. 505-517, 554.
Komi, Tiina. Äiti, mua pelottaa! Kauneus ja terveys 2002:11, s. 100-103.
Tolonen, Jaana. Lasten pelot ovat konkreettisia: paras turva aikuisen sylistä. Lapsen maailma 2001:9, s. 34-35.
Saaritsa, Milla. Ymmärtävä kuuntelu katkaisee lapsen peloilta siivet. Kaks’plus 2001:9, s. 26-29.
Saikkonen, Ulla. Pienen pelot ovat totta. Kotilääkäri 2000:9, s. 40-43.
Ojala, Satu. Pelot kuuluvat lapsen kasvuun. Lapsen maailma 2000:1, s. 24-26.