Mitä kirjastotyöntekijän päivittäisiin työtehtäviin kuuluu? Kirjoitan tarinaa aiheeseen liittyen, mutta valitettavasti taustatietoni eivät ihan vielä riitä..

Kysytty

Mitä kirjastotyöntekijän päivittäisiin työtehtäviin kuuluu? Kirjoitan tarinaa aiheeseen liittyen, mutta valitettavasti taustatietoni eivät ihan vielä riitä..

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastossa työskentelee ihmisiä erilaisilla nimikkeillä ja koulutuspohjilla. Kirjastosta löytyvät mm. vahtimestari, palveluvirkailija, kirjastovirkailija, erikoiskirjastovirkailija, kirjastonhoitaja, erikoiskirjastonhoitaja, lastenkirjastonhoitaja, informaatikko, pedagoginen informaatikko, toimistopäällikkö ja aluejohtaja.

Perustöitä ovat hyllytys, aineiston järjestäminen, paikantaminen ja korjaus. Monipuolinen asiakaspalvelu on kivijalka, joka sisältää mm. lainauksen, palautuksen, maksut, neuvonnan, tiedotuksen jne. Omasta kirjastosta lähtevien varausten haku (hakulistat) kuuluu myös päivittäiseen rutiiniin.

Kirjastotyöhön kuuluu myös opastusta: tiedonhaussa, asiakastyöasemilla, kirjaston käytössä ja aineiston paikantamisessa. Kokoelmien kriittinen arviointi ja hoito, uuden aineiston valinta, aineiston huolto ja poistot ovat työn ydintä.

Tiedonhaku mitä erilaisimmista asioista on oleellinen osa tietopalvelussa/ neuvonnassa työskentelevien arkea. Ajankohtaisen kauno- ja tietokirjallisuuden seuraaminen ja tuntemus ja asioiden hermolla olo on tärkeää. Neuvonta, kaukopalvelu, kokousten ja näyttelyiden järjestäminen sekä tiedotus kuuluvat myös kirjastoammattilaisten tehtäviin.

Kirjastossa järjestetään paljon opastuskäyntejä, satutunteja ja koulukäyntejä. Kirjaston ohjelmaan kuuluvat myös kirjavinkkaukset (kirjaesittelyt), erilaiset koulutukset, kirjailijavierailujen järjestäminen ja kirjallisuuspiirit. Kirjaston tiloissa on myös monenlaista toimintaa.

Työpäivät eivät aina ole samanlaisia ja työtehtävät riippuvat myös työnimikkeestä.