Mitä kirjastoalan perustutkinto pitää sisällään ja mitä ammattitutkinto? Mitkä niiden tutkintonimet ovat? Mistä saa lisätietoa koulutusten sisällöstä? Mikä on…

Kysytty

Mitä kirjastoalan perustutkinto pitää sisällään ja mitä ammattitutkinto? Mitkä niiden tutkintonimet ovat? Mistä saa lisätietoa koulutusten sisällöstä? Mikä on niiden palkkaero ja yleensäkin palkan suuruus? =)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastolaissa määritellään kirjaston työntekijöiltä vaadittavasta pätevyydestä näin:
17 §
Osaaminen ja johtaminen
Yleisellä kirjastolla tulee olla riittävä määrä kirjasto- ja informaatioalan koulutusta saanutta
ja muuta henkilöstöä. Asiantuntijatehtävässä toimivalta edellytetään soveltuvaa korkeakoulututkintoa,
jollei tehtävän luonteesta muuta johdu.
Kunnan kirjastolaitosta johtavalta vaaditaan virkaan tai tehtävään soveltuva ylempi korkeakoulututkinto,
johtamistaito ja hyvä perehtyneisyys kirjastojen tehtäviin ja toimintaan.

Kirjastoalan koulutusta annetaan korkeakouluasteella, korkeakouluissa ja ammattikorkeakouluissa.
Muita kuin korkeakouluasteen tutkintoja ovat toisen asteen Liiketalouden perustutkinto ja Tieto- ja kirjastopalvelujen ammattitutkinto.

Kirjastoalan koulutusta antavia laitoksia on lueteltu Kirjastot.fi:ssä, kohdassa koulutus ja opiskelu, http://www.kirjastot.fi/kirjastoala/opiskelu/

Palkkaukseen vaikuttavat monet seikat, mm. se, työskenteleekö kunnan, valtion vai yksityisen palveluksessa. Myös mm. tehtävänimeke sekä työtehtävän sisältö vaikuttavat palkkaan. Eli tutkinto itsessään ei määritä tiettyä palkkaa. Jonkinlaisen kuvan kuntien kirjastoalan palkoista saat KT Kuntatyönantajien sivuilta Palkat ja ammatit 2015 -taulukosta ja sen kirjastoalkuisista nimikkeistä. Taulukkoon on koottu ammattinimekkeiden keskiansioita tehtäväkohtaisista palkoista ja kokonaisansioista. Tehtävänimekkeet voivat tosin olla muitakin kuin kirjastoalkuisia, mutta suurin osa löytyy varmasti niiden joukosta:

http://www.kuntatyonantajat.fi/fi/kunta-tyonantajana/palkat-ammatit-ja-…

Kirjastot.fi-sivuilta löytyy kirjastoalan avoimia työpaikkoja, joista löydät tietoa koulutusvaatimuksista, tehtävistä ja palkkauksesta:

http://www.kirjastot.fi/ammattikalenteri/avoimet_tyopaikat/#.V6wp7k3VyUm