Mitä kaikkia asioita tarkoitetaan tuotantovälineillä? Entä kun kommunismissa valtio omistaa tuotantovälineet ja paljon muuta, niin mitä tämä paljon muuta…

Kysytty

Mitä kaikkia asioita tarkoitetaan tuotantovälineillä? Entä kun kommunismissa valtio omistaa tuotantovälineet ja paljon muuta, niin mitä tämä paljon muuta tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Taloustieteessä termillä "tuotantoväline" tarkoitetaan kaikkia niitä osatekijöitä, jotka lähinnä tuotteiden valmistamisessa ovat välttämättömiä kuten pääoma, koneet, raaka-aineet, maa ja metsä, vesivoima, työntekijöt ja varsinkin nykyään immateriaaliset ohjelmistot. Kapitalistisessa tuotantojärjestelmässä kapitalisti omistaa normaalisti muut tuotantovälineet paitsi työntekijöitten työn, jolla on itsenäinen arvoa luova ominaisuus. Kapitalisti joutuu ostamaan tuon yhden tuotantovälineiden kokonaisuuden osan, koska orjuutta ei enää laajasti ottaen esiinny ja tuo ostohinta näkyy työntekijän saamana palkkana.

Marxilaisen talousteorian mukaan (vahvasti kärjistäen ja lyhentäen) sosialistisessa tuotantojärjestelmässä vallitsee kapitalistin yksityisomistuksen sijasta yhteisomistus (valtio, osuuskunnat jne). Perusero on siinä, että kapitalismissa tuotantovälineistä puserrettava hyöty (aineellinen tuotanto + lisäarvo) palautuu kokonaan tuotantovälineet omistavalle kapitalistille vähennettynä työntekijälle maksettavalla palkan osuudella, kun taas sosialismissa lisäarvo jaetaan kaikkien kesken.

Sosialistisen yhteiskunnan omistusmuodoista on monenlaisia näkemyksiä, mutta käytännössä yhteisomistus on kaikissa tähänastisissa kokeiluissakin rajoittunut suurimittakaavaisiin tuotantovälineisiin, ei välttämättä ns. käsityöläisyyteen ja muuhun pienyritteliäisyyteen. Näkemyserot ovat aiheuttaneen historian aikana myös ideologisia kiistoja, koska suhde omistamiseen on sosialistisessa teoriassa hyvin keskeinen. Tiukimpien tulkintojen mukaan yksilöt eivät saa omistaa mitään tuotantovälineitä ja esimerkiksi Kuubassa oli pitkään tällainen ajattelutapa. Toisessa ääripäässä sosialistinen ja kapitalistinen tuotanto toimivat suorastaan rinnakkain. Nykyinen Kiina lienee hyvä esimerkki tällaisesta ajattelusta.

Kommunismilla tarkoitetaan marxilaisessa teoriassa sosialismin sitä kehitysvaihetta, jossa aineellinen tuotanto on niin pitkälle automatisoitu, ettei ihmisten ole pakko tehdä työtä ja luoda lisäarvoa. Tämän vaiheen tunnuslause on "jokaiselle tarpeiden mukaan, jokaiselta kykyjen mukaan" eli ihminen on vapaa tekemään sitä mistä on kiinnostunut ja mihin on kykyjä. Yleisessä kielenkäytössä ei erityisesti yhdysvaltalaisen puhetavan seurauksena erotella sosialistista ja kommunistista talousjärjestelmää, mutta marxilaisen teorian näkökulmasta ne ovat aivan eri asioita. Sosialismia on kokeiltu, mutta lähellekään kommunistista tuotantovälineitten käyttöä ja siitä seuraavaa yltäkylläisyyttä ja vapautta ei ole missään päästy.

Heikki Poroila