Mitä jos joku ottaa lehdestä julisteen tai kuvia mitä tapahtuu jos jää kiinni? Olen kuullut että jos tekee niin niin joutuu ostamaan uuden lehden... Entä jos…

Kysytty

Mitä jos joku ottaa lehdestä julisteen tai kuvia mitä tapahtuu jos jää kiinni? Olen kuullut että jos tekee niin niin joutuu ostamaan uuden lehden... Entä jos uutta lehteä ei ole enää saatavilla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos lehden turmelee leikkaamalla siitä kuvia, irrottamalla sivuja tai muulla tavalla, joutuu siitä korvausvastuuseen, mikäli asia vain huomataan. Lehden voi korvata maksamalla lehden tietoihin merkityn korvaushinnan, jonka voi kysyä kirjastosta. Vaihtoehtoisesti voi tuoda ehjän ja hyvässä kunnossa olevan lehden saman numeron, mutta siitä on sovittava lehden omistajakirjaston kanssa etukäteen. Helsingin kaupunginkirjaston korvauskäytännöistä löytyy tarkempaa tietoa osoitteesta http://www.lib.hel.fi/fi-FI/korvaukset/.

Joissakin kirjastoissa lehdistä saatetaan irrottaa julisteet ja muut lisukkeet ennen kuin lehdet laitetaan lainattaviksi, jottei asiakkailla tulisi kiusausta ottaa niitä omiksi. Etenkään avaimenperiä ja muuta vastaavaa tavaraa ei juuri laiteta lehtien mukaan lainattaviksi.

4 ääntä

Kommentit

Jotkin kirjastot myös antavat julisteita asiakkaille, joten niitä kannattaa kysellä :)