Mitä huumeista kertovaa ja varottavaa kirjaa lastentajuisesti löytyy kirjastosta.

Kysytty

Mitä huumeista kertovaa ja varottavaa kirjaa lastentajuisesti löytyy kirjastosta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Huumeista on kirjoitettu vähän, käytännössä ei juuri ollenkaan, lapsille.

Vanhemmille kyllä löytyy ohjekirjoja, kuten Soikkeli, Markku: Miten puhua huumeista. Stakes 2002 ja Suomi ja huumeet: tietopaketti huumeista. 3.uud.p. 2001.

Nuorille sopivia kirjoja taas ovat esim. Huopanen, Kaarina: Irti huumeista: mitä jokaisen on hyvä tietää huumeista. 1997 ja Heinälä, Pekka: Huumaava nuoruus: tietoja huumeista nuorille. 1993.

Yleiskirja on myös: Huumeongelma: tietoa vanhemmille, nuorille ja ammattiauttajille. 1990.

Noista mikään ei kuitenkaan sovi 8-vuotiaalle.
Mutta ehkä hänen kanssaan kannattaisi katsoa yhdessä varoitusvideo aiheesta. Sellaisia ovat esim. Mä en mokaa mun juttuja. 1996 (16 min.), Varo ruohoa.1987 (animaatio, 10 min.) ja Niinan kohtalo. 2000 (12 min.).
Video nimeltä Koukku. 1993 on suunnattu 10-15 -vuotiaille.

Nuortenromaaneissa huumeet ovat yleinen aihe, mutta nuo kirjat ovat usein kovin väkivaltaisia ja tarkoitettuja nuorille aikuisille. Ehkä, keskustelun kanssa, noinkin nuori lapsi voisi lukea Taru & Tarmo Väyrysen kirjan Karri ja öiset valot tai norjalaisen Ingvar Ambjörnsenin Pelle ja Proffa -kirjan Kuolema keskusasemalla.

Sininauhaliitto on julkaissut pari selkokielistä teosta huumeista: Koukku: asiaa huumeista. 2000 ja Puhutaan: asiaa päihteistä ja riippuvuudesta. 1990.

Internetistä löytyy Irti Huumeista ry:n sivusto osoitteesta http://www.irtihuumeista.fi/ Sieltä voi katsella lisää tietoja aiheesta.