Mitä ehdottaisit luettavaksi 9-vuotiaalle pojalle, joka ei pääse tänä kesänä kokemaan kesän riemua ulkona, mutta hän osaa lukea ja hänelle ehdittäisiin nyt…

Kysytty

Mitä ehdottaisit luettavaksi 9-vuotiaalle pojalle, joka ei pääse tänä kesänä kokemaan kesän riemua ulkona, mutta hän osaa lukea ja hänelle ehdittäisiin nyt lukea vaikka paljonkin? Voisitko vinkata joitakin iloisia ja toiveikkaita kirjoja. Saa niissä varmasti jännitystäkin olla, että kirjan tarina sieppaisi välillä kuulijan/lukijan
sadun maailmaan. Kiitos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä lastenosaston henkilökunnan vinkkejä kirjoiksi, jotka saavat nykylapset paremmalle tuulelle:

Colfer, Eoin : Legenda Pottu-Mäkisestä. Kertomus kirjastonhoitaja Pottu-Mäkisestä, joka huhujen mukaan piilottelee tiskinsä alla kaasulla toimivaa perunapyssyä.

Foxley, Janet : Muncle Trogg - maailman pienin jättiläinen. Kirja kertoo pienestä jättiläisestä, jota pikkuvelikin kiusaa pikkuisuudesta. Mutta Muncle Troggill on taitoja, jotka isommilta jättiläisiltä puuttuvät... . Lisänä hervottoman hauska kuvitus.

Hulkko, Johanna : Geoetsivät -sarja. Etsiväsarja, joka keskittyy muodikkaaseen geokätkentään. Vauhdikkaita seikkailuja.

Kinney, Jeff : Neropatin päiväkirja. Sarjakuvaromaani kertoo Gregistä, joka aikoo olla jonain päivänä vielä kuuluisa, mutta on vielä yläkoulussa ääliöiden keskellä.

Lindo, Elvira : Villirilli Manolito -sarjan kirjat kertovat sanavalmiista kahdeksanvuotiaasta Manolitosta, joka asuu kavereineen Madridissa. Lasten elämä välillä törmää aikuisten maailmaan hassulla tavalla.

Nesbö, Jo : Tohtori Proktori -sarja. Norjalaisen jännityskirjailijan luoma hullunhauska professori keksii muun muuassa pierupulverin ja aikakoneen. Keksinnöistään huolimatta professori joutuu joskus pulaan ja tarvitsee apua ystäviltään Älliltä ja Liisiltä.

Perttula, Pirkko-Liisa : Kummitusperhe Kammoset -sarja. Sopivan jännä kummitustarina niille, joktka lukevat jo itse.

Pilkey, Day : Kapteeni Kalsari -sarja. Sarjakuvatyyliin kuvitettu vauhdikas kirjasarja sijoittuu koulumaailmaan. Kapteeni Kalsari on oikeasti päähenkilöiden ilkeä rehtori.

Veirto, Kalle : Etsivätoimisto Henkka & Kivimutka -sarja. Sarja kertoo kahdesta 10-vuotiaasta, jotka hoitavat FBI:n haarakonttoria Lahden laitamilla. Henkka on etsivätoimiston aivot, Kivimutka sen tylympi jäsen.

Trenter, Laura : Prätkäjengi -sarja. Vauhdikkaita dekkareita, joista on tehty myös televisiosarja,

Widmark, Martin : Lasse-Maijan etsivätoimisto -sarja. Helppolukuisia ja jännittäviä kirjoja, joissa ratkotaan monenlaisia arvoituksia.

Lopuksi vielä ikiklassikko kirjastonhoitajan omasta lapsuudesta:

Lindgren, Astrid: Mestarietsivät Kalle Blomqvist -sarja. Pikkukaupungissa elävä mestarietsivä ratkaisee ystävineen vaikka ihmisryöstö tapaukset. Erinomainen kirja juuri kesällä.