Mitä aineita/kursseja kannattaa/pitää valita lukiossa, jos aikoo lääketieteelliselle linjalle yliopistoon ja mitkä pitää kirjoittaa? Kiitos.

Kysytty

Mitä aineita/kursseja kannattaa/pitää valita lukiossa, jos aikoo lääketieteelliselle linjalle yliopistoon ja mitkä pitää kirjoittaa? Kiitos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Et kertonut missä yliopistossa haluaisit opiskella lääketiedettä. Lääketieteelliset tiedekunnat ovat viime vuosina uudistaneet opetustaan perusteellisesti ja profiloituneet eri tavoin. Opiskeluoikeuden vaihtaminen toiseen lääketieteelliseen tiedekuntaan on hyvin vaikeata, joten kannattaa ennen pyrkimistä tarkoin harkita missä ja miten haluaa opiskella lääketiedettä. 1. Opetuskielen suhteen on tänä vuonna otettava huomioon seuraavaa (muutaman vuoden kuluttua saattaa tietysti olla eri tilanne): Lääketieteen koulutusohjelma jakautuu suomenkieliseen ja ruotsinkieliseen opintolinjaan.
Ruotsinkielisen opintolinjan tavoitteena on kouluttaa koko maan tarpeisiin riittävästi ruotsinkielentaitoisia lääkäreitä. Ruotsinkielisen linjan opetuksesta annetaan tällä hetkellä noin 40 % ruotsin kielellä, joten myös ruotsinkielisen linjan opiskelijat saavat osan opetuksesta suomeksi. Suomen kielen taitoa tarvitaan myös potilaskontaktien vuoksi. Opiskelijan on kuitenkin osallistuttava ruotsinkieliseen opetukseen aina, kun sitä on tarjolla.

Ruotsinkieliselle linjalle ensi- tai toissijaisesti pyrkiville järjestetään varsinaisen pääsykokeen lisäksi ruotsin kielen koe, joka on suoritettava hyväksytysti. Koe on luonteeltaan karsiva. Kokeeseen ei tarvitse osallistua pyrkijän, jolla on päästötodistus ruotsinkielisestä koulusta, jonka äidinkieli (A1) IB-tutkinnossa on ruotsi tai jolla on ruotsin kielen hyvää taitoa osoittava todistus jossakin seuraavista kokeista: Helsingin yliopiston Kielipalvelujen ruotsin kielen koe osakokeiden keskiarvona taitotaso 5, yleinen kielitutkinto taso 5 tai valtionhallinnon kielitutkinnon kirjallisen ja suullisen ruotsin kielen taidon koe suoritettuna hyvin tiedoin (kts. www.oph.fi  tutkintopalvelut  valtionhallinnon kielitutkinnot/yleiset kielitutkinnot). Mikäli pyrkijä on suorittanut hyväksytysti kesällä 1988 tai sen jälkeen lääketieteellisen tiedekunnan valintojen yhteydessä järjestetyn ruotsin kielen kokeen, ei hänen tarvitse osallistua kokeeseen uudelleen keväällä 2006.

Ylioppilastutkintotodistuksesta annettavat alkupisteet: Tutustu tähän sivulla olevien linkkien kautta. Niistä selviää, että lisäpisteitä voi saada mm. matematiikan, äidinkielen ja reaalikokeesta saatavallla pistemäärällä. Lainaus em. sivun tekstistä:"Ylioppilastutkintotodistuksesta saavat alkupisteitä ne ylioppilaat, jotka ovat suorittaneet tutkinnon viiden viimeisen vuoden aikana, valintakuulusteluvuosi mukaan lukien (vuoden 2006 valintakuulustelussa tämä tarkoittaa vuosina 2002-2006 tutkinnon suorittaneita). IB- ja EB-tutkinnoista alkupisteitä saavat tutkinnon vuosina 2001-2005 suorittaneet hakijat.
Suomalaisen ylioppilastutkinnon vuosina 2002-2005 suorittaneille annetaan alkupisteitä äidinkielen kokeesta (suomi/ruotsi toisena kielenä niillä hakijoilla, joiden äidinkieli ei ole suomi/ruotsi), toisen kotimaisen kielen kokeesta, vieraan kielen kokeesta, matematiikan kokeesta ja reaalikokeesta. Keväällä 2006 ylioppilastutkinnon suorittaneille alkupisteitä annetaan niin ikään viidestä kokeesta: äidinkielen ja toisen kotimaisen kielen kokeesta sekä kolmesta parhaasta arvosanasta seuraavissa kokeissa: vieraan kielen koe, matematiikan koe ja kaksi vapaavalintaista reaalikoetta.
"