Onko kenellä tahansa oikeus mennä seuraamaan yliopiston luentoja?

Kysytty

Onko kenellä tahansa oikeus mennä seuraamaan yliopiston luentoja? Vai onko tämä vain urbaanilegenda tai mahdollisesti historiallinen käytäntö, josta on luovuttu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yliopistolain (558/2009) 6. pykälän mukaan

"Tutkimuksen, taiteen ja opetuksen vapaus

Yliopistoissa vallitsee tutkimuksen, taiteen ja opetuksen vapaus. Opettajan on kuitenkin noudatettava koulutuksen ja opetuksen järjestämisestä annettuja säännöksiä ja määräyksiä.

Yliopistojen opetus on julkista. Perustellusta syystä yleisön pääsyä opetusta seuraamaan voidaan rajoittaa."

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2009/20090558?search%5Btype%5D=p…

Luento-opetusta voi seurata, mutta merkinnän opintosuorituksesta saa vain yliopistossa kirjoilla oleva opiskelija.