Mistäköhän saisi tietoa kuvittajista? Lähinnä ehkä heidän roolistaan verrattuna kirjankirjoittajiin? Ja ihan yleistä tietoa, heidän mielipiteitään jne.

Kysytty

Mistäköhän saisi tietoa kuvittajista? Lähinnä ehkä heidän roolistaan verrattuna kirjankirjoittajiin? Ja ihan yleistä tietoa, heidän mielipiteitään jne.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turun kaupunginkirjaston aineistorekisteristä http://www.turku.fi/kirja/ löytyy useita viitteitä asiasanoilla "kuvittajat" ja "kuvitus". Kuvittajia koskevat hakuteokset ovat usein vieraskielisiä, esim. "Something about the author: facts and pictures about authors and illustrators of books for young people" ja "Författare och illustratörer för barn och ungdom: porträtt på svenska och utländska nutida författare och illustratörer", suomeksi löytyy Suomen nuorisokirjallisuuden instituutin julkaisema "Mielikuvia: suomalaisia lastenkirjankuvittajia" (1989). Luokasta 75.12 (kirjankuvitustaide) löytyy esim. Eka Lainio: Olipa kerran: puhetta kirjasta ja kirjojen teosta" (1993), jossa kerrotaan mm. kirjoittamisesta ja kuvan osuudesta kirjojen teossa. Merja Heikkisen tutkimuksesta "Kuvien taitajat: taidepolitiikan marginaalit" (1996) löytyy tietoa kuvittajien toimeentulosta. Itse kuvitustekniikasta kerrotaan esim. Tarja Ahjopalo-Niemisen kirjassa "Kuvittajan keinot" (1999) ja Brian Lewisin kirjassa "An introduction to illustration" (1995). Varsinaisia kuvittajien mielipiteitä ja haastatteluja löytyy ehkä parhaiten hakemalla käsikirjaston CD-ROM-artikkeliviitetietokanta Aleksista asiasanalla "kuvittajat".