Johannes Linnankosken sitaatti, joka alkaa sanoilla: "En välitä elämästä."

Kysytty

Mistähän Johannes Linnankosken kirjasta mahtaisi olla peräisin seuraava sitaatti?

"En välitä elämästä. Olen valmis kuolemaan minä hetkenä tahansa. Hm. Nyt olet, ensi kevännä tähän aikaan ei minua kaiken todennäköisyyden mukaan enää ole. Mitä on elämä? Ainakin minuun nähden on tosi, että olen etupäässä fysiologinen ilmiö. Kun elämä jännitti tätä ainemassaa, halusin elää, olin onnellinen; nyt ei jännitä, samalla en myös henkisestikään tahdo mitään, vaan haluan lepoon kuin väsynyt kone. Energia on sammunut. Minne sitten? Se asia ei liikuta minua. Ei totisesti. Olen tehnyt minkä olen voinut, sillä hyvä. Lankean luonnon syliin."

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kiehtova sitaatti! Johannes Linnankosken tuotanto on digitoitu ja vapaasti luettavissa Doria-palvelussa. Doria on Kansalliskirjaston ylläpitämä julkaisuarkisto, jossa on usean organisaation tuottamaa sisältöä. Sisällöistä voi tehdä itse hakuja haluamillaan hakusanoilla. Tässä linkki Johannes Linnankoski -hakuun

Haku - Doria

Toisaalla oli tietoa, että ko. sitaatti ei suinkaan löydy Dorian aineistosta (muuta Linnankosken tuotantoa kylläkin), vaan sen sijaan se on peräisin Linnankosken suunnittelemasta sukutarinasta Kolme Yrjöä, joka lienee kirjoitettu kevättalvella 1913. Ks. seuraava linkki, ja siitä lehtiartikkeli otsikolla "Johannes Linnankosken suhteesta uskontoon":

09.10.1937 Uudenmaan Sanomat no 113 - Digitaaliset aineistot - Kansalliskirjasto