Mistä voisin löytää tietoa hiljaisesta tietotaidosta ensisijaisesti suomeksi? Törmäsin käsitteeseen opiskelun ohessa.

Kysytty

Mistä voisin löytää tietoa hiljaisesta tietotaidosta ensisijaisesti suomeksi? Törmäsin käsitteeseen opiskelun ohessa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkoitatko hiljaista tietoa (=tacit knowledge Michael Polanyin mukaan)? Suomeksi aiheesta löytyy ainakin seuraavanlaista kirjallisuutta: Koivunen, Hannele: Hiljainen tieto, 1997; Tieto ja tietoyhteiskunta (toim. Matti Vuorensyrjä ja Reijo Savolainen), 2000; Nurminen, Raija: Hiljainen tieto hoitotyössä, 2000. Myös esim. Ikujiro Nonaka (1995) on kirjoittanut hiljaisesta tiedosta yritysmaailmaa käsittelevässä kirjassaan The knowledge-creating company - how Japanese companies create the dynamics of innovation.

Hiljaisesta tiedosta on kirjoitettu myös artikkeleita. Haku Aleksi-nimisestä tietokannasta tuotti 19 viitettä, joista tässä lyhyet tiedot: Hakala, Juha: Hiljainen tieto voi olla menestyksen avain (Alakerta), Aamulehti 2001-01-26; Kokka, Esa : hiljainen osaaminen on tulevaisuuden pääomaa, Työelämä 2000, nro 5, sivu 13; Koivunen, Hannele: Hiljaista tietoa sukupolvelta toiselle, Vanhustyö 2000, nro 5, sivu 4-6, 27-29; Saarinen, Erja: Huomisbarometri tuo huolet ja voimavarat näkyviin, Sosiaaliturva 2000, nro 10, sivu 6-7; Saarinen, Erja: Hiljaisesta tiedosta menestyksen avaimet, Sosiaaliturva 2000, nro 10, sivu 4-5; Leskinen; Jukka: Sydämetön sähköposti ja hiljainen tieto, Kotitalous 1999, nro 11, sivu 28-29; Lehtonen, Hilkka: Yhdyskuntasuunnittelu, moderni asiantuntijuus ja tulevaisuuden suunnittelijakompetenssi, Yhteiskuntasuunnittelu 1999, nro 3-4, sivu 50-62; Kamppinen, Matti: Teknistyvä yhteiskunta ei uhkaa hiljaisen tiedon olemassaoloa (Mielipide), Helsingin Sanomat 2000-05-01; Koivunen, Hannele: Ihmispääoman ryöstöviljelyä, Ryhmätyö 2000, nro 1, sivu 2-5; Laulajainen, Leena: Hiljaisuuden sadut - runoa ja proosaa, Tyyris Tyllerö 1999, nro 4, sivu 2-5, 45; Earl, Michael J.: Mitä tietämysjohtajista tiedetään?, Yritystalous 1999, nro 4, sivu 21-28; Leskinen, Jukka: Sydämetön sähköposti ja hiljainen tieto, Uudistuva konttori 1999, nro 8, sivu 33-34; Durrance, Bonnie: Muutamia sanallisia ajatuksia hiljaisesta tiedosta, Yritystalous 1999, nro 3, sivu 49-53; Heydemann, Markus: Kuuleeko länsi hiljaisen tiedon? : japanilaisprofessori haastaa länsimaisen yrityksen vuoropuheluun idän kanssa (Talous & työ), Helsingin Sanomat 1998-12-06; Räsänen, Kaisa: Hiljainen tieto, Voi hyvin 1998, nro 6, sivu 56-59; Jääskeläinen, Miisa: Hiljainen tieto jää pimentoon : ikääntyvien työntekijöiden osaamista vaikea määrittää, Aikuiskoulutuksen maailma 1998, nro 4, sivu 16-17; Kokko, Liisa: Hiljainen tieto yrityksen menestystekijänä, Yritystalous 1998, nro 3, sivu 57-60; Pihlanto, Pekka: Kohti ihmisläheisempiä tietokoneita : käyttäjän ominaisuudet otettava entistä enemmän huomioon, Turun Sanomat 1997-10-29;
Puoskari, Pirkko: Äidinkielenä hiljaisuus : ei pidä luopua oikeudesta olla yksin, Et-lehti 1997, nro 10, sivu 42-45.