Mistä voi hankkia cd-levylle tuotetunnuksen? Mikä taho antaa/myöntää tuotetunnuksia? Vai onko se kenties ostettava itse, ja jos niin mistä?

Kysytty

Hei!

Mistä voi hankkia cd-levylle tuotetunnuksen? Mikä taho antaa/myöntää tuotetunnuksia? Vai onko se kenties ostettava itse, ja jos niin mistä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Millaista tuotetunnusta tarvitsisit? Julkaisijoilla voi olla omia tunnuksiaan, jollaisen voi kuka tahansa kehittää kyselemättä asiasta keneltäkään. Siihen voi vaikkapa valita julkaisijan lyhenteen ja sopivia numeroita.

Musiikkikappaleille on olemassa myös ISRC-tallennekoodi, joka on kansainvälinen virallinen järjestelmä. Suomessa sitä hallinnoi Musiikkituottajat - IFPI Finland ry, ja järjestelmään liittyminen on maksullista. Asiasta löytyy lisätietoa osoitteesta http://www.ifpi.fi/info/palvelut/.