Otsikko
Mistä Valtonen sukunimi on tullut ja mitä se tarkoittaa?

Kysytty

Mistä Valtonen sukunimi on tullut ja mitä se tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sukunimi 'Valtonen' on ollut yleinen sukunimi Etelä-Karjalassa 1500-luvun puolen välin tienoilla. 1900-luvun alkupuolella Valtosia asui runsaasti Saimaan alueella, luovutetun Karjalan alueella ja jonkin verran Pohjois-Karjalassa ja Savossa, sekä runsaasti Länsi-Suomessa. Nimeä on selvästi omaksuttu samaan aikaan 1800-luvun loppupuolella usealla eri paikkakunnalla. Valtosten määrä on kasvanut myös niin sanotun suurnimenmuuton yhteydessä 1900-luvulla. Valtoseksi on vaihdettu esimerkiksi seuraavia nimiä: Forsman, Karlsson ja Jonasson.

Valtonen-nimen merkityksestä ei suoraan löytynyt tietoa, vaan nimen merkityshistoria liittyy sukunimiin 'Valta' ja 'Valtanen'. Näiden nimien taustalla saattaa esimerkiksi olla 'Valta'-alkuinen asuinpaikan nimi, suomalaisuusaate, ´valta´-sanan yleiskielinen merkitys. Myös nimi 'Valto' on tunnettu kylän nimenä Sääksmäellä ja Valtola-nimisiä kyliä on Karjalan pitäjässä, Mäntyharjulla, Mynämäessä, Ruokolahdella ja Puumalassa.

Lähde:

Pirjo Mikkonen & Sirkka Paikkala: Sukunimet (Otava, 2000)

16 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Valtola -niminen järvi oli Hiitolassa ja sen rannalla ainakin 4 Waltola-nimistä taloa, joissa Waltonen sukuani asui.