Äsken kysyin miksi väliaika merkkiä käytettiin noin 40-50 luvulla. Kävin saamani ylen arkistossa. Mutta minulle jäi mieleen oliko se urbaani legenda minkä…

Kysytty

Äsken kysyin miksi väliaika merkkiä käytettiin noin 40-50 luvulla. Kävin saamani ylen arkistossa. Mutta minulle jäi mieleen oliko se urbaani legenda minkä äiti selitti että "sitä soitetaan sitä varten ette mikään arabi valtio pystyisi varastamaan tyhjää taajutta" vai oliko se alkuperäinen syy .

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pim-pam-pulla" eli väliaikamerkki on radion vanhimpia ohjelmanumeroita.
Se alkoi soida Yleisradiossa vuonna 1930 - aluksi kanteleella, viimein tietokoneella.

Väliaikamerkin tehtävänä oli yhtäältä täyttää ohjelmataukoja, toisaalta antaa lähetystekninen merkki esim. siirryttäessä yleisohjelmasta maakuntalähetyksiin
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/radion_valiaikamerkki_32015.html#…

0 ääntä

Kommentit

Tähän liittyy se sotahistoriallinen tarina 1940-luvun elektronisesta sodankäynnistä, kuinka itänaapuri oli miinoittanut ja räjäyttänytkin eräitä kohteita Viipuria myöten. Todettiin, että miinat räjähtävät kyseistä väliaikamerkkiä muistuttavalla pimputuksella. Jotta tuhot saataisiin estetyksi, oli pakko keksiä jokin radioviestintäkeino - niinpä ruvettiin soittamaan Säkkijärven polkkaa, joka tukki itänaapurin räjäytykseen tarvittavan radiotaajuuden. Kyseinen polkka oli siis suosittu kappale tiettyyn aikaan sotavuosina, se soi vuorokaudet ympäriinsä, kunnes tilanne oli saatu ratkaistuksi muuten. Viite: Ville Kaarnakari: Operaatio Chevalier. -