Mistä Tuntematoman sotilaan Vanhala on kotoisin? Mitä murretta hän puhuu?

Kysytty

Hei
Mistä Tuntematoman sotilaan Vanhala on kotoisin? Mitä murretta hän puhuu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vanhala puhuu hämäläismurretta ja paljon myös kirjakieltä siteeratessaan propagandalauseita. Pro gradu -tutkielma Heino Ylikoski, Väinö Linnan Tuntemattoman sotilaan puhutun ielen funktioita tutkii Linnan teoksen kieltä ja murteiden sekä kirjakielen välisiä suhteita ja tehtäviä teoksen sisällössä. Vanhalan kieltä käsitellään mm. sivulla 26. Tässä linkki graduun, https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/18471/URN_NBN_fi_j… .

Vanhalan taustasta ei kerrota Tuntemattomassa sotilaassa. Kirjailija kuvaa häntä ensimmäisen kerran näin "hän oli hiljainen, lihava poika, joka harvoin otti osaa kesukusteluun siitä huolimatta, että hänestä selvästi näkyi, ettähän mielellään olisi sen tehnyt." Vanhalan alkuperä tunnistetaan vain murteesta, mutta sen tarkempaa tietoa hänen kotipaikastaan en teoksesta löytänyt. Ilkka Malmberg on kirjoittanut Vanhalasta artikkelin Malmberg, Ilkka, 2007a, ”Paatos pysähtyy Vanhalaan”, Helsingin Sanomat 21.1.2007, Kulttuuri, C 3. Siinäkin todetaan yllämainitut asiat. Artikkeli on vain Helsingin sanomien arkistossa netissä, sinne tarvitaan tunnus, mutta Pasilan kirjastossa on mikrofilmattuna Helsingin sanomat, joten siellä voi käydä artikkelin lukemassa.

8 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Vanhalan esikuva oli punkalaitinen Paavo Tanski, nyttemmin jo edesmennyt mies. Molen Tanskin kanssa keskustellut asiasta.

Kuinka monta kertaa Suomen hallitus on eronnut?

Tammikuussa 2019 päivitetyssä vastauksessa:
"Artikkeli on vain Helsingin sanomien arkistossa netissä, sinne tarvitaan tunnus, mutta Pasilan kirjastossa on mikrofilmattuna Helsingin sanomat" Eikö kyseiselle sivulle pääse Sanomien "aikakoneesta", joka on useassa kirjastossa asiakaskäytössäkin?