Mistä tulevat sukunimet Pakkanen ja Tiainen? Muistanko oikein, että sukunimi Pakkanen ei liity pakkaseen? Mutta liittyykö Tiainen sitten kyseisiin lintuihin?

Kysytty

Mistä tulevat sukunimet Pakkanen ja Tiainen? Muistanko oikein, että sukunimi Pakkanen ei liity pakkaseen? Mutta liittyykö Tiainen sitten kyseisiin lintuihin?

Vastaus

Vastattu

Jotkut nimistöntutkijat ovat kyllä yhdistäneet sukunimen Pakkanen säänimitykseen, mutta kiistaton tämä yhteys ei ole. Pakkanen sukunimenä voi liittyä myös sitä läheisesti muistuttaviin nimiin, kuten Pakka, Paakkanen, Paakkonen ja Pakanen, joiden vanhoja kirjoitusasuja on paikoin vaikea erottaa toisistaan. Niinpä Pakkanen voi yhtä hyvin viitata 'kumpua, töyrästä, hietapakkaa' tarkoittavaan pakka-sanaan tai ristimänimen Pavel kansankieliseen puhuttelumuotoon Paakka.

Sukunimi Tiainen puolestaan liittyy varsin selvästi linnun nimeen. Tuttujen eläinten nimityksistä on saatu luonteva malli yksilöidä niin henkilö kuin koko sukukin. Nimettävää on voitu alkaa kutsua Tiaiseksi ruumiillisten tai henkisten ominaisuuksien (pieni, vikkelä, nopeaälyinen tms.) perusteella.

Lähde:
Pirjo Mikkonen & Sirkka Paikkala, Sukunimet