Otsikko
Mistä tulee tapa, että miehillä on perinteisesti lyhyet hiukset, kun taas naisilla pitkät?

Kysytty

Mistä tulee tapa, että miehillä on perinteisesti lyhyet hiukset, kun taas naisilla pitkät?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Naisilla on monissa kulttuureissa kautta historian ollut pidemmät hiukset kuin miehillä, mutta he ovat usein peittäneet hiuksensa häveliäisyyssyistä, etenkin mentyään naimisiin. Kristillinen käsitys siitä, että lyhyt tukka sopii miehille ja pitkä naisille, on peräisin Raamatusta Paavalin 1. korinttolaiskirjeestä.

Ensimmäisen maailmansodan aikoihin länsimaissa tuli vallalle tapa, että miehellä on lyhyt tukka. Miehillä pidettiin lähes ainoana soveliaana sellaista hiustyyliä, jossa korvat jäivät paljaiksi eivätkä hiukset ulottuneet takaa kauluksen päälle. Otsahiustenkin tuli mielellään olla taaksepäin kammatut.

8 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Eri kulttuureissa tavat ja muoti ovat vaihdelleet eri syistä. Hiuksiin on liittynyt erilaisia uskomuksia ja perinteitä, joiden selvittäminen olisi pitkä juttu.

Antiikista alkaen ja myöhemminkin pitkät tai pitkähköt miehen hiukset olivat vapaan miehen merkki. Orjilla ja talonpojilla oli lyhyt tukka tai jopa ajeltu pää. 1600-luvulla Englannin valtataisteluissa pitkätukkaiset rojalistit hävisivät keropäille, mikä vaikutti paikalliseen muotiin.

En ole saanut selville, miksi brittituomareilla on peruukki. Toiset sanovat, että se on Kaarle II:n ajalta asti kuulunut tuomarin "univormuun", toiset vakuuttavat, että se on ollut helppo tapa 1600-luvun hallitsijanvaihdoksissa olla aina ajan tasalla keropäisyyden ja kavaljeeriuden välillä, kun se on ollut se virallinen tapa hallitsijasta huolimatta. Nythän peruukista ollaan hiukan luopumassa sen kalleuden takia (jopa 2200 e)

Varsinkin nuorehkojen aikuisten naisten pitkät hiukset olivat viettelijättären välineitä ja siksi ne piti peittää. Kuitenkin pitkät hiukset olivat naisen kruunu, joten niiden leikkaamista vältettiin. Naisen joutuessa jostain syystä häpeäpaaluun hänen hiuksensa saatettiin leikata julkisesti, kuten tehtiin vielä 1940-luvulla ranskalaisille naisille, jotka olivat olleet tekemisissä saksalaisten sotilaiden kanssa.

On myös ollut tilanteita, joissa köyhä tai köyhtynyt nainen on myynyt hiuksensa saadakseen rahaa. Vahvat ja selkeän väriset hiukset olivat kysyttyä tavaraa sekä peruukki- että koruteollisuudessa, ja ovat sitä osin edelleenkin.

Lyhyt tukka on merkinnyt joillekin naisille vapautumista, samoin kuin pitkiin housuihin pukeutuminen, jotka molemmat yleistyivät ensimmäisen maailmansodan jälkeen.

Toisaalta taas 1960-luvun pitkätukkaiset miespuoliset taiteilijat ja muusikot ovat rikkoneet rajoja omalta puoleltaan.

Maailman teollistumisen ja teknistymisen ohella tultiin tietoisiksi pitkien hiusten vaarallisuudesta työelämässä ja taistelussa. Sotilaiden hiukset lyhenivät, varsinkin kun huomattiin, että rintamaoloissa epäsiisti tukka elätti täitä. Napoleonin armeijanhan sanotaan hävinneen sotansa ei vain Kenraali Talven vuoksi, vaan tarttuvien tautien uhrina. Miesten pitkän tukan ilmaisemaa sosiaalista tai sotilaallista arvoa ryhdyttiin ilmentämään muilla keinoilla, kuten erilaisilla koristeilla, arvomerkeillä ja lisäkkeillä sitä mukaa kun yhtenäinen sotilaspuku yleistyi. Viiksien ja hoidetun parran avulla saatettiin korvata menetettyjä kutreja.

Nykyinen lyhyt sotilastukka on anonyymiydessään paitsi helppohoitoinen pöpöihin nähden ja vähemmän silmiinpistävä tilanteessa, jossa joudutaan tarkkailun kohteiksi, myös vähemmän altis takertumaan taisteluvälineisiin tai tiputtelemaan haivenia teknisiin laitteisiin. Toisaalta nyt vallitsee varsinkin erikoisjoukoissa hiukseton muoti - omista syistään. Pulipäisyydellä voidaan ilmaista myötämielisyyttä eräille yhteiskunnallisille ilmiöille mutta myös salata se, että suvun geenit ovat kaljuunnuttaneet jo alle 30-vuotiaana.

Eli lyhyesti: hiusten pituuteen kummallakin sukupuolella on merkittävästi vaikuttanut uskonto, perinteet, taikausko, kapinallisuus ja henkilökohtaiset mieltymykset - sekä käytännöllisyys; nämä kaikki vaihdellen eri aikakausien ja paikkojen mukaan.

P.S.
Korvat paljastava frisyyri on erinomainen myös tunnistamismielessä.
Oli aikoja, jolloin rikollisilta leikattiin korva, tai vastaavaa silpomismenetelmää käytettiin pelottelukeinona kuulusteltaessa.
Niinpä lyhyt kampaus näyttäisi heti, jos joku rikollinen tai sellaiseksi luultu henkilö yrittäisi ujuttautua vaikkapa sotilas- tai poliisiammatteihin...