Mistä johtuu, että ihmisen hiukset kasvavat rajattomasti, ellei niitä leikkaa ja taasen mikä rajoittaa muuta ihokarvoitusta kasvamasta määräänsä pidemmiksi…

Kysytty

Mistä johtuu, että ihmisen hiukset kasvavat rajattomasti, ellei niitä leikkaa ja taasen mikä rajoittaa muuta ihokarvoitusta kasvamasta määräänsä pidemmiksi eripuolella kehoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sinällään hiusten ja ihokarvojen kasvunopeudessa ei ole merkittävää eroa. Tavallisesti karvat kasvavat 2–4 millimetriä viikossa. Ero johtuu kehon eri osien karvoituksen kasvu- ja lepovaiheen kestosta. Päälaella karvatuppien kasvuvaihe kestää paljon pidempään kuin muualla kehossa.Hiukset voivat kasvaa jopa kahdeksan vuotta. Esimerkiksi kulmakarvat jäävät paljon lyhyemmiksi, koska ne kasvavat vain muutamia viikkoja tai kuukausia. Karvan kasvuvaiheen päätyttyä alkaa lepovaihe, jolloin karvan kasvu pysähtyy.

Helsingin Sanomien artikkelissa arvellaan, että hiukset ovat saattaneet olla tärkeä suoja auringon porotusta vastaan. On myös mahdollista, että ihmisen esi-isät ovat suosineet pidempitukkaisia puolisoita, jotka siksi saivat enemmän lapsia.  Vähitellen koko ihmiskunnalle kehittyi pitkäksi kasvavat hiukset.

https://www.hs.fi/tiede/art-2000002672508.html

https://www.hs.fi/tiede/art-2000002919970.html

https://fi.wikipedia.org/wiki/Karvoitus

.

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Olen joskus vuosia siten lukenut lähteestä jota en muista sellaisen tiedon että myöskin hiusten pituudella on raja, eri ihmisillä erilainen. Jotkut pystyvät kasvattamaan hiuksensa paljon pidemmiksi kuin toiset. Pituuden määrää se miten nopeasti hiuksen kärki hajoaa; jos latvat alkavat hapertua, pituus ei vaan enäää kasva. Sitä en muista koskeeko sama kaikkea karvoitusta.