Haluaisin tietoa lasten muodista ja hiuksista malleista 2000 luvulla. Löytyykö kirjallisuutta? Teen päättötyötä opiskeluissani.

Kysytty

Haluaisin tietoa lasten muodista ja hiuksista malleista 2000 luvulla. Löytyykö kirjallisuutta?

Teen päättötyötä opiskeluissani.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aihe koskee niin tiukasti nykyaikaa, että mitään perusteellisesti harkittua analyysia ei kenties ole vielä kirjoitettukaan.

Ehkä tausta-aineistoksi kävisi jokin tämäntapainen kirja: Brändätyt :
ostetaan ja myydään nuoria, 2003; Kulttuuri lapsen kasvattajana / toim. Anja-Riitta Lahikainen ym., 2008.

Tässä muita, joista saa aineistoa:

Tyttöjen kirja :
maailman paras glamouropas / Sally Jeffrie, 2009; Tyylitytöt / Maria Neuman, 2006; Tyttöjen jutut / Pirkko-Liisa Perttula, 2005; Lupa olla nainen / Kirsi Virtanen, 2008. Ehkä jotain poikiakin koskevaa olisi kahdessa kirjassa: Pokemonin perilliset : japanilainen populaarikulttuuri Suomessa / Katja Valaskivi, 2009; Farkkukirja / Tuula Poutasuo, 2006. Kuva-aineistoa voisi olla Muotimuksu-lehdessä.

Lehtiartikkeli Helsingin Sanomien Kuukausiliitteessä: Sykkö, Sami
Minimuotia : Suomessa lapset puetaan kuin lapset, mutta maailmalla kuin aikuiset (2009: nro 6, s. 62-68)

Tässä joitakin tutkimuksia aiheesta:
- Pukeutumisen merkitys lapsille [Elektroninen aineisto] / Anu Lumiaho (pro gradu, 2009)
- Onko lapsistakin muodikasta olla laiha? kolmas- ja neljäsluokkalaisten kokemuksia omasta kehosta sekä siihen vaikuttavat tekijät / Kati Männikkö (pro gradu 2005)