Mistä tulee sanonta "piru merrassa" ja mitä kaikkea se voi kirjaimellisesti sekä metaforisesti tarkoittaa?

Kysytty

Hei. Mistä tulee sanonta "piru merrassa" ja mitä kaikkea se voi kirjaimellisesti sekä metaforisesti tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu

Tämän Turun Sanomien artikkelin mukaan sanonta tulee pyydyksiin eksyneistä ravuista, jotka pelästyttivät kalastajia 1800-luvun lopulla.

https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/1074057590/Koylionjoen+jokiravut+ryomivat+mertoihin

Metaforisesti sanonta tarkoittaa, että asiat ovat huonosti ja että tälle asiaintilalle pitäisi tehdä nopeasti jotain.