Mistä tulee sanonta pitkin hampain?

Kysytty

Hei!

Mistä tulee sanonta pitkin hampain?

Vastaus

Vastattu

Pitkin hampain on suomen kielen fraasi eikä fraasien alkuperää useinkaan pystytä selvittämään. Fraasisanakirjoissa ei anneta fraasin alkuperää, vain merkitys "vastahakoisesti, töin tuskin" tai "vastenmielisesti, vastentahtoen"

Sakari Virkkunen Suomalainen fraasisanakirja (1981)

Pirkko Muikku-Werner: Suurella sydämellä ihan sikana: suomen kielen kuvaileva fraasisanakirja (2008)

Kielitoimiston sanakirja https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/fulltext/pitkin%20hampain?order=entry&field=&baseforms=false

Henrietta Lastusen opinnäytteessä Pitkin hampain vertaillaan kiinnostavasti suomen ja ranskan hammas-idiomeja.Suomen kielen vastentahtoisuutta ilmaisevalle idiomille pitkin hampain löytyy myös ranskankielinen dent-sanan sisältävä vastine du bout des dents. Siinä tekeminen tapahtuu hampaiden kärjillä, missä on tietty logiikka (2019 s. 44-45) eli vastentahtoisuus saa koskemaan vain hampaiden kärjillä (eli pitkin hampain).

https://www.utupub.fi/bitstream/handle/10024/147140/Gradu_Lastunen_Henrietta.pdf?sequence=1&isAllowed=y

10 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Itse olen liittänyt sanonnaan siihen, miten koira vetää yläleuan ikenet ylös syödessään, jolloin hampaat näyttävät pidemmiltä.