Mistä tulee sanonta: Kylmä kahvi kaunistaa, mutta vatsa ei kestä, niin paljon kun naama vaatisi?

Kysytty

Mistä tulee sanonta: Kylmä kahvi kaunistaa, mutta vatsa ei kestä, niin paljon kun naama vaatisi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pauligin verkkosivuilla sanonnan "kylmä kahvi kaunistaa" veikataan juontuvan ajalta, jolloin nuoret naiset käyttivät aamunsa itsensä kaunistamiseen ja saapuivat myöhässä jäähtyneelle aamukahville.

Sanonta tunnetaan myös Saksassa. Löytämieni lähteiden mukaan "kalter Kaffee macht schön" -sanonta olisi peräisin barokkiajalta. Lähteiden mukaan ylimystön käyttämät meikit eivät olisi kestäneet kuumaa juotavaa, joten kylmän kahvin nauttimisen nähtiin ylläpitävän kauneutta.

Kysymäsi sanonnan loppuosan alkuperää en onnistunut selvittämään, mutta oletettavasti se on uudempaa perua kuin tutumpi alkuosa.

Lähteet:
http://www.paulig.fi/kahvijutut/kylma-kahvi-kaunistaa
http://www.kaffeeteeabc.de/kaffee/geschichte_und_allgemeines/kalter_kaf…
http://www.wanted.de/kalter-kaffee-macht-schoen-wirklich-/id_47716084/i…

19 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Hei! Aikaisempi vastaaja osasikin hienosti vastata sanonnan "Kylmä kahvi kaunistaa" alkuperään, joten en ota siihen kantaa.
Itse kuitenkin veikkaisin, että "... mutta vatsa ei kestä niin paljon kuin naama vaatisi" on uudempi humoristinen lisä, joka on tullut myöhemmin vanhemman "Kylmä kahvi kaunistaa" -sanonnan kylkiäiseksi.
Lisäyksellä sanonnan toteaja kokee tarvitsevansa paljon kahvia, jotta hänen naamansa kaunistuisi. Hän ei kuitenkaan pysty sitä määrää juomaan kahvin laksatiivisten vaikutusten vuoksi, mistä syystä "vatsa ei kestä niin paljon kuin naama vaatisi".