Otsikko
Mistä tulee sana reaaliaine?

Kysytty

Mistä tulee sana reaaliaine?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Reaali-sana tulee latinasta : asiaa tai olemusta koskeva, asiallinen, todellinen

Euroopassa perustettiin 1800-luvulla reaalikouluja, joissa opiskeltiin luonnontieteitä ja matematiikkaa sekä nykykieliä, eikä vain latinaa ja kreikkaa. Suomessa tehtiin koulu-uudistus 1872, jolloin yliopistoon johtavien oppilaitosten rinnalle tuli kaksi- ja neliluokkaisia reaalikouluja.

Reaalitieteitä ovat tieteet, jotka tutkivat todellisia esineitä. Koulujen oppiaineista reaaleihin luetaan luonnontieteet, maantieto, historia ja uskonto. Matematiikka ja kielitiede ovat "muodollisia tieteitä".

Ylioppilastutkinto uudistettiin vuonna 1921, jolloin reaalikoe tuli pakolliseksi kielten ja matematiikan rinnalle. Tuolloin reaalikokeessa aineina olivat fysiikka, kemia, biologia, maantieto, historia ja uskonto.

Vastauksen laatimisessa avusti Kotimaisten kielten keskuksen neuvontapuhelin. Lähteinä on käytetty Otavan tietosanakirjaa vuodelta 1915 (Tietosanakirja, 7. osa) ja Wikipedian artikkelia "Ylioppilastutkinto".

http://www.kotus.fi/index.phtml?s=118
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ylioppilastutkinto