Mistä tietoa käsityökalujen historiasta?

Kysytty

Mistä tietoa käsityökalujen historiasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudun yleisten kirjastojen aineistotietokannasta löytyy hakusanoilla käsityö ja historia tai kotiteollisuus ja historia muutama teos joissa mahdollisesti olisi tietoa myös käsityökaluista. Teokset ovat Kaunis käsityö - ohjeita, malleja,historiaa, toim. Aino Nissinen, WSOY, Porvoo, 1929;
Virrankoski, Pentti: Käsitöistä leivän lisää - Suomen ansiokotiteollisuus 1865-1944, Suomen historiallinen seura, Helsinki, 1994; Heino,Ulla: Käsityö ja sen tekijät 1600-luvun Satakunnassa, Suomen historiallinen seura, Hki, 1985;
Heikkinen, Sakari: Suomen teollisuus ja teollinen käsityö 1860-1913, Suomen pankki, Hki, 1986. Teosten saatavuuden voi tarkistaa aineistotietokanta Plussasta, http://www.libplussa.fi . Aiheesta voisi löytyä lisää kansatieteellisistä teoksista, Helsingin kaupunginkirjastossa luokat 470-476 , teoksista käsityöluokissa 680-687 tai taidekäsityöluokissa 760-769. Taideteollisen korkeakoulun kirjastosta kannattaa myös tiedustella aiheeseen liittyviä teoksia, yhteystiedot internetissä osoitteessa http://www.uiah.fi/kirjasto .