Mistä tietoa Customer relationship managementistä (CRM) tai asiakkuuksien hallinnasta? netti/muu

Kysytty

Mistä tietoa Customer relationship managementistä (CRM) tai asiakkuuksien hallinnasta? netti/muu

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Materiaalia tuntuisi löytyvän melko runsaasti. Paras paikka lienee Helsingin Kauppakorkeakoulun kirjasto eli Helecon-tietokeskus. Tieteellisten kirjastojen yhteisestä tietokannasta eli Lindasta löytyy mm. seuraavanlaisia Kauppakorkeakoulun kirjastoon hankittuja kirjoja: Anton, Jon: Customer Relationship Management : Making Hard Decisions with soft Numbers, 1996; Customer relationship management: A Strategic Imperative in the World of E-Business (toim. Stanley A. Brown), 2000; Petersen, Glen S.: Customer Relationship Management Systems : ROI and Results Measurement, 1998.

Helecon-tietokeskuksessa on mahdollista hakea tietoa erilaisista tietokannoista, joihin ei pääse "ulkopuolelta". Kannattaa varmaankin käydä paikan päällä kysymässä ja tutustumassa. Lindasta voi tehdä hakuja myös yliopiston ja yleisissä kirjastoissa, joskin saatavuustiedot jäävät tällöin näkemättä. Yksi tapa hakea Lindasta on yhdistää termit asiakassuhde ja yritykset toisiinsa (b/asiakassuhde and yritykset), jolloin hakutulokseksi saadaan 40 viitettä. Suurkaupunkialueen yleisten kirjastojen tietokannasta löytyy samalla haulla paljon vähemmän, mutta ainakin seuraavista kirjoista saattaisi olla hyötyä: Avaimena asiakaslähtöisyys (toim. Pirjo Vuokko), 1997; Cross, Richard: Customer bonding, 1995; Principles of marketing ( toim. Philip Kotler), 1996; Pöllänen, Jouni: Yksilömarkkinointi - oppivan asiakassuhteen rakentaminen, 1999; Storbacka, Kaj: Arvoa strategisista asiakkuuksista, 2000; Storbacka, Kaj: Create value with strategic accounts, 1999.

Mahdollisia artikkelitietokantoja on useita. Ehkäpä paras on tässä tapauksessa Ebsco-lehtitietokanta, josta tuntuisi löytyvän ainakin määrällisesti eniten artikkeleita antamiesi tietojen perusteella. Ebscoon pääsee esim. Helsingin yleisten kirjastojen työasemilta. Hakua voi rajata mm. siten, että tulokseksi saadaan vain kokotekstejä eli itse artikkeleita. Kannattaa tulla paikan päälle tutustumaan, jolloin voit saada myös opastusta tiedonhaun rajaamisessa. Samalla voidaan tehdä hakuja muistakin artikkelitietokannoista.

Internetistä löytyy CRM-aiheisia linkkejä periaatteessa paljonkin. Tässä mielestäni kolme laadukkaampaa osoitetta: http://myplanner.key3media.com/crmss/fall2000/planner/conferencedetail…
http://www.microsoft.com/business/crm/casestudies/casestudies.asp
http://houns54.clearlake.ibm.com/solutions/crm/crmpub.nsf/detailcontact…