Mistä sukunimi Sihvoin tulee? Onko se suomalainen, karjalainen vai venäläinen nimi? Onko nimi Sihvomaa suojattu. Minulla on nimi Sihvomaa mieheni puolelta,…

Kysytty

Mistä sukunimi Sihvoin tulee? Onko se suomalainen, karjalainen vai venäläinen nimi? Onko nimi Sihvomaa suojattu. Minulla on nimi Sihvomaa mieheni puolelta, joka muutettiin 1940-luvulla Sihvomaaksi. Hänen isänsä on syntynyt Pietarissa ja tullut Suomeen ennen vallankumousta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sihvoin ja Sihvomaa ovat niin harvinaisia sukunimiä, ettei niiden selitystä löydy nimikirjoista. Nimipalvelun http://verkkopalvelu.vrk.fi/Nimipalvelu/default.asp?L=1 mukaan Sihvoin –nimisiä on 8 miestä ja 8 naista, Sihvomaa –nimisiä 5 miestä ja 8 naista. Kumpikin sukunimi on kuitenkin ilmeisesti johdettu nimestä Sihvo, johon sanotaan sisältyvän miehen etunimi Sihvo, jota on Suomessa käytetty Sigfridin ja Sigurdin puhuttelumuotona. Sukunimeksi Sihvo on voinut siirtyä suvun kantaisän tai talon nimestä. Ensimmäiset tiedot sukunimestä ovat 1580-luvun Käkisalmesta. Sihvo sukunimeä on lähinnä etelä-karjalainen. (Lähde: Mikkonen, Pirjo : Sukunimet, 2000). Nykyisen lainsäädännön mukaan kaikki käytössä olevat sukunimet on suojattu.