Mistä sukunimi Mahkonen on peräisin?

Kysytty

Mistä sukunimi Mahkonen on peräisin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sirkka Paikkalan ja Pirjo Mikkosen Sukunimet-teoksen (2000) mukaan Mahkosten ”pesäpaikka” on ollut Viipurissa ja sen maalaiskunnassa sekä muualla Karjalassa, mm. Johanneksessa, Lumivaarassa ja Kuolemajärvellä. Mahkosia on tavattu myös esim. Savosta, jossa kuitenkin muoto Makkonen on vienyt voiton Mahkosesta. 1500-luvulta peräisin olevassa verokirjassa mainitaan nimi Mahkuev; 1800-luvun alkupuolella Viipurissa tavatut esiintymät ovat muotoa Mackoin ja Mahkoin.
Mahkonen ja Makkonen ovat samaa kielellistä juurta. Makkonen juontuu sukunimistöömme karjalaisista ristimänimistä Makari, Makkara, Makko(i), Makku, jotka puolestaan pohjautuvat venäjän Makarij-nimeen ja kreikan Makariokseen. 1500–1600-luvuilla kyseisistä nimistä juontuvia sukunimiä on esiintynyt runsaasti ortodoksisen Karjalan alueella.

Lähde:
Pirjo Mikkonen ja Sirkka Paikkala (2000): Sukunimet. Uudistettu laitos. Helsinki, Otava.
http://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1408953__Ssukunimet__Origh…