Otsikko
Mistä sukunimi Louna tulee ja tarkoittaako se jotain?

Kysytty

Mistä sukunimi Louna tulee ja tarkoittaako se jotain?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Louna -sukunimeä ei löytynyt Mikkonen-Paikkala: Sukunimet -kirjasta (2000) eikä Uudesta suomalaisesta nimikirjasta (1988). Suomen sanojen alkuperä -kirjassa (1995) louna mainitaan lounas -sanan murteellisena muotona, merkitys joko ilmansuunta tai puolipäivän ateria. Lempiäinen: Suuri etunimikirja mainitsee Lounan harvinaisena etunimenä, joka on saatu ilmansuunnan nimestä; kirjan mukaan nimi tuo mieleen leppeän kesäpäivän lämpimän tuulen, esim. lounatuuli.
Tarkempaa tietoa nimistä voi tiedustella Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksesta http://www.kotus.fi/index.phtml?s=181.

8 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Lõuna on viroa ja merkitsee etelää. Ei siis siellä lounaista ilmansuuntana.
Lõunatuul on siis etelätuuli. Niinpä se lienee useinkin lämmin tuuli...

Mistä on peräisin nimitys lounatuuli (esim. virsikirjassa)? Onko se vanhaa suomenkieltä? Tarkoittaako se tai onko joskus tarkoittanut lounaasta vai etelästä tulevaa tuulta? Ovatko joskus suomen lounatuuli ja viron lõunatuul merkinneet samaa, mutta myöhemmin saaneet eri merkityksen? Mikä on nimityksen historia?