Mistä sukunimi Kautto on lähtöisin ja mitä se tarkoittaa?

Kysytty

Mistä sukunimi Kautto on lähtöisin ja mitä se tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kautto on yksi niistä suomalaisista sukunimistä, jotka ovat kehittyneet goottia merkitsevästä muinaissaksalaisesta henkilönnimiryhmästä Gauta, Gaut, Gaudia, Gaudo, Gauto, Gause, Gauso. Nimiryhmä on levinnyt Suomeen viimeistään varhaiskeskiajalla ja sen eri muodot ovat vakiintuneet sukunimiksi eri seuduilla. Kautto-nimeä on tavattu Karjalassa (Säkkijärvi, Jaakkima, Uukuniemi) ja Keski-Suomessa (Laukaa, Rautalampi, Saarijärvi, Viitasaari, Sumiainen).

Lähde:
Pirjo Mikkonen & Sirkka Paikkala, Sukunimet

27 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Olen Kauton jälkeläisiä kolmanessa polvessa. Isoäitini äiti oli Hilma Kautto. Meidän tietojemme mukaan Kautto sana tulee Ranskansta?

Hei! Olen Juho Kauton pojanpoika. Tiettävästi Kauttojen suku on lähtöisin Ranskasta Bretagnen alueelta, nimi on silloin ollut Gauter ja he ovat tulleet Keski-Suomeen Kongingangas, Laukaa, Äänekoski alueelle. Isovanhempani Juho ja Anna Kautto (os. Hirvonen) ovat joutuneet muuttamaan Helsinki-Pietari radan valmistuttua Venäjän puolelle, Valkeasaareen jonka suuri rautatieasema siaitsi ns. vanhanrajan venäjän puolella. En tiedä mikä isoisäni Juho Kauton tehtävä silloisella rautatiellä oli, se kuitenkin oli Valkeasaaren asemalla ja he asuivat siis Venäjän puolella. Heille syntyi siellä kolme lasta, (vanhin, Rauha niminen oli jo tiettävästi synt. Suomessa) Hilma Rosina synt. 1904. Berta synt. 1905. ja Richard synt. 1906. Isoisäni Juho sekä tätini Rauha ovat kuolleet Valkeasaaressa 1912 ja haudattu Valkeasaareen siis Venäjän puolelle. Leskeksi jäänyt isoäitini Anna Kautto elätti sitten perhettään myös silloisen rautatien palveluksessa, hetulivat sodan sytyttyä Viipurin kautta Suomeen, mutta isäni Richard Kauton ja muutamien poikien, jotka olivat Suomalaisista perheistä joiden työ oli myös Valkeasaaren asemalla, rajan ylitys ja tulo Suomeen on ollut hieman haastavampi.
Jos joku tuntee asiaa lähemmin ja on siihen kiinnostusta niin yhteyden otto on tervetullut.