Otsikko
Mistä saisin tietoa R. F. Delderfieldistä tai hänen Elämää Sorrellin laaksossa kirjasarjastaan?

Kysytty

Mistä saisin tietoa R. F. Delderfieldistä tai hänen Elämää Sorrellin laaksossa kirjasarjastaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjaston virkailijakoneilta pääsemme contemporary authors- tietokantaan, jonka tietoihin vastaukseni perustuukin.
R. F. Delderfield syntyi 12.2.1912 Lontoossa, kuoli 24.2.1972 Sydmouthissa Englannissa, meni naimisiin, josta kolme lasta. Hän opiskeli Englannissa, palveli sodan aikana ilmavoimissa (1940-45).
Delderfield työskenteli kirjailijana ja näytelmäkirjailijana. Hän toimi myös toimittajana sekä työskenteli monipuolisesti isänsä omistaman sanomalehden parissa ajalla 1929-40.

Kirjailijan laajaan tuotantoon lukeutuu useita sekä romaaneja että näytelmiä sekä muita tekstejä kuten sanomalehtiartikkeleita. Delderfield aloitti kirjallisen tuotantonsa toisen maailmansodan jälkeen. Seven men of Gascony on kirjailijan ensimmäisten romaanien joukossa. Se on historiallinen kertomus, joka sijoittuu Napoleonin aikaiseen sotaan. Tietokanta tuo esiin myös teoksen Diana, joka käsittelee rakkautta etelä-Lontoolaisen (cocney) orvon ja varakkaan sankarittaren välillä.

Delderfieldin viimeisinpänä tuotantona on romaani God is an Englishman.
Kirjailijan teoksia on myyty Yhdysvalloissa yli miljoona kappaletta (contemporary authors- tietokanta 11.5.2003).

Listaan kirjailijan varhaisimpaan tuotantoon kuuluvia teoksia, osasta löytynee tietoja internetistä.

Näytelmiä:
This is My Life (1944)
Peace comes to Peckham 1948
All Over Town (1948, julkaistu nimellä All Over the Town, 1977)
Worms Eye View (1948)
The Queen Came By (1949)
Sailors Beware (1950)
Waggonload o’Monkeys (1952)

Muuta kirjallisuutta:
These Clicks Made History (Raleigh Press, 1946)
Seven men of Gascony (romaani,1949)
Farewell the Tranquil, (1959)
Nobody Shouted Author (omaelämäkerrallinen, 1951)
Bird’s Eye View (omaelämäkerrallinen, 1954)
The Adventures of Ben Gunn (1956)

Elämää Sorrellin laaksossa-kirjasarjasta teos Twentieth Century Romance and Gothic Writers kertoo kutakuinkin seuraavaa: Kirjailijan koskettavin kuvaus romanttisesta kahden ihmisen kohtaamisesta sodan aikana löytyy kirjasta A Horseman Riding By. Armeejaupseeri tapaa rintamalla entisen vaimonsa (joka toimii ambulanssinkuljettajana). Taistelujen keskellä he kykenevät kommunikoimaan tavalla joka ei aiemmin ollut heille mahdollista. Heidän tapaamisensa antaa Paulille kyvyn ymmärtää suhdettaan Claireen, nykyiseen huomattavasti nuorempaan vaimoonsa. Grace (aiempi vaimo) kuolee. Tämä fiktiivinen romanttinen teos on taitavaa voimakasta ja liikaa tunteilematonta kerrontaa.

Kirjastossamme Töölössä sekä useissa muissa Helsingin kaupungin kirjastoissa teosta
Twentieth Century Romance and Gothic Writers voi lukea paikan paäällä (käsikirjastokirja), Pasilan (Helsingin kaupungin pääkirjasto) kirjastosta sen voi myös lainata. Tämä teos kertoo muutamalla sivulla kirjailijan tuotannosta sekä teoksista The Avenue Goes to War, God Is An Englishman, To Serve Them All My Days, in The Dreaming Suburb.