Mistä saisin tietoa Pariisin Yliopiston kirjastosta historiasta,kokoelmista ja tehtävistä?

Kysytty

Mistä saisin tietoa Pariisin Yliopiston kirjastosta historiasta,kokoelmista ja tehtävistä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sorbonne oli vuoteen 1968 asti yhtenäinen yliopisto. Ko. vuonna se jaettiin
13 erilliseen yliopistoon, joiden nimessä on Universite de Paris sekä numerot 1:stä 13:een, sekä lisänimi tai 'kutsumanimi', esim. Universite de Paris 3 kulkee nimellä 'Universite Sorbonne Nouvelle'.
Pariisissa ei ole yhtä ainoata yliopistokirjastoa, vaan kaikilla yliopistoilla on omat kirjastonsa ja kokoelmansa.
Lisäksi esim. Universite Sorbonne Nouvellen kirjasto jakautuu edelleen useaan erilliseen kirjastoon.
Pariisin yliopistot löytyvät esim. www-osoitteesta http://www.braintrack.com/ ja sieltä kohdasta Europe ja edelleen West Europe ja France, jolta sivulta löydät Pariisin yliopistojen www-osoitteet. Yliopistojen sivuilta on pääsy yliopistokirjastojen sivuille, joilla kerrotaan kokoelmista,kirjastojen tehtävistä sekä hieman historiasta.
Valitettavasti suomenkielisiä sivustoja ei löydy, mutta englannin kielinen
käännös löytyy esim. Universite Paris 1:ltä osoitteessa http://www.univ-paris1.fr/