Koskelan surullinen tapaus herätti mieleeni elokuvan, jonka olen nuoruudessani nähnyt elokuvateatterissa joskus 60-luvun alkupuolella. Elokuva oli…

Kysytty

Koskelan surullinen tapaus herätti mieleeni elokuvan, jonka olen nuoruudessani nähnyt elokuvateatterissa joskus 60-luvun alkupuolella. Elokuva oli mustavalkoinen. Siinä keskenkasvuisia poikia kokoontui jollekin rakennusraunioille (joista mieleeni tulee sodan jälkeinen aika jossain Keski-Euroopassa) Muutaman vanhemman pojan joukko kiusaa pienempää, vaaleatukkaista, kilttiä poikaa, joka kuolee? näiden pahoinpitelyyn. Uhma liittyi jotenkin näihin kiusaajiin, koska ystäväni kanssa aloimme nimittämään useamman pojan rinnakkain kävelyä "uhmalaisiksi". Elokuva saattoi olla saksalainen ja elokuvassa saattoi esiintyä, joku nimekäs "aikuinen" miesnäyttelijä.

Vastaus

Vastattu

Näiden tuntomerkkien perusteella kyseessä voisi olla Marcel Carnén vuonna 1960 ohjaama ranskalaiselokuva Terrain vague (suom. Uhma, engl. Wasteland).

Elokuva on tullut Suomen ensi-iltaan 7.7.1961.

Elokuvasta ja sen juonesta esimerkiksi frenchfilms.org-sivustolla.