Mistä saan haettua kappaleiden sanoittajat ja säveltäjät. Onko joku sellainen yksi paikka netissä josta niitä saisi etsiä. Minä etsin laulun "Laula Hallelujaa…

Kysytty

Mistä saan haettua kappaleiden sanoittajat ja säveltäjät. Onko joku sellainen yksi paikka netissä josta niitä saisi etsiä. Minä etsin laulun "Laula Hallelujaa Herralle" -laulun tekijää.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mitään yhtä paikkaa säveltäjä- ja sanoittajatietojen etsimiseen ei ole. Näitä tietoja voi löytää esimerkiksi Yleisradion Fono-tietokannasta, joka sisältää tietoja Yleisradion äänilevystön äänitteistä, ja Kansalliskirjaston hakupalvelusta, jonka kautta voi etsiä tietoja mm. Viola-tietokannasta, joka on Suomen kansallisdiskografia ja nuottiaineiston kansallisbibliografia. Valitettavan usein sekä julkaisuissa että tietokannoissa on puutteita ja virheitä ja ristiriitaisuuksia, mikä voi olla seurausta esimerkiksi siitä, että kaikkea ei tiedetä eikä ole tutkittu tai on myöhemmin havaittu, että aiemmat tiedot eivät pidäkään paikkaansa. Kaikkea aineistoa ei myöskään ole kuvailtu tarkasti esimerkiksi Violassa. Verkkosivujen luotettavuutta kannattaa aina arvioida.

"Laula halleluja Herralle" -nimisen ylistyslaulun on säveltänyt ja alun perin sanoittanut Linda Stassen. Laulun alkuperäiseksi nimeksi mainitaan yleisimmin "Sing hallelujah to the Lord", mutta julkaisuissa siitä käytetään useita vähän erilaisia nimiä, esimerkiksi "Sing halleluja to the Lord", "Sing hallelujah unto the Lord", "Sing hallelujah" tai "Sing alleluia to the Lord". Suomenkielisen sanoituksen tekijä on tuntematon.

Lähteet:

Yleisradion Fono-tietokanta: http://www.fono.fi/

Kansalliskirjaston hakupalvelu: https://kansalliskirjasto.finna.fi/

3 ääntä

Kommentit

Haluaisin suomenkieliset sanat lauluun Bless the Lord, o, my soul, worship his holy name eli olisikohan se Laula Herralle, sieluni, ylistän nimeäs..