Otsikko
Mistä saadaan keramiikkatuotteita varten savea? Onko niitä varten olemassa saviesiintymiä.

Kysytty

Mistä saadaan keramiikkatuotteita varten savea? Onko niitä varten olemassa saviesiintymiä.

Vastaus

Vastattu

Perinteistä punasavea saadaan Suomessa eri puolilta maata. Paraslaatuiseksi arvioidut esiintymät sijaitsevat läntisessä Suomessa. Esimerkiksi Somerolla on satojen vuosien historia punasaven kaivamisesta ja käytöstä.

Erilaisia keramiikkamateriaaleja löytyy eri puolilta maailmaa. Posliinin tärkeintä raaka-ainetta, kaoliinia, louhitaan mm. Saksassa ja Englannissa.

openlearning.aalto.fi. Keramiikan käsikirja.
visitsomero.fi. Kultela – Punasaven kylä 530 vuotta.